moneta logo
logo aisis

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si posilovat naše kompetence v nejednom směru.  Kompetence finanční gramotnosti nejsou výjimkou. Hledáte inspiraci, jak se připravit na zvídavé otázky o penězích? Dáváte přednost hravým a projektovým aktivitám? Toužíte více zapojit děti do hledání odpovědí a řešení v příkladech dobré praxe a formou hry? Máme pro vás řešení.

V Rozumíme penězům jsme pro vás připravili novou metodiku „Inspirace pro výuku finanční gramotnosti“.

Zábavně o vážných tématech.

Pro II. stupeň ZŠ můžete vybírat z 12 aktivit:

  • Bez dobré znalosti životních nákladů se neobejdeme. Kolik že co stojí?
  • Opravdu se vyznáte v příjmech domácnosti?
  • Za kolik peněz se dá důstojně žít?
  • Jak na boj s inflací?
  • Hra na business, kdy se žáci učí o cenotvorbě a manipulačních taktikách marketingu.
  • Pro cestovatele akční hra na směnárnu.
  • Detailní znalosti platební karty si žáci mohou prověřit v pexetriu.
  • Půjčka může být starostí nebo radostí. Jakže se hodnotí ta bonita, jak se posuzuje žádost o hypotečním úvěru?
  • A zase ty půjčky – od půjčky až k exekuci.
  • Umocněte pochopení úvěrové problematiky sdílením příběhu o zadlužení.
  • Prevence před dluhy, je o chytrém tvoření finančních rezerv a investování. Jak si tedy připravit rentu a co víme o kouzlu složeného úročení?
  • Jednoduše o dluhopisech a akciích formou příběhu o farmářích.

Ano, je třeba se již v raném věku učit mít peníze pod kontrolou a uvědomit si důležitost životních nákladů. Proto pracovní listy a úkoly v nich jsou pro mládež odrazovým můstkem do reality nákladových položek rodiny. Je hodně dětí, které znají cenu svého mobilu, ale znalost, kolik stojí používání mobilu na volání a brouzdání po internetu, bývá již vzácností.

Ano, objevují se aktuální témata, na které je nutné umět reagovat. Právě inflace byla dlouhodobě zanedbávána, ale časy se mění a po třech desítkách let zažíváme nárust cen, kterých se lidé obávají. Začněme vysvětlovat, že boj s inflací je dlouhodobý proces a že je třeba se o ni zajímat v jakémkoli období.

Ano, metody učení hrou a prožitkem jsou oblíbené. Umožněte svým žákům si hrát, hrou se vzdělávat a pochopit různá názvosloví i principy fungování cenotvorby, platební karty, co jsou to valuty a devize aj.

Ano, dluhy jsou problém. V České republice máme přes 4 mil. exekucí. Neváhejte a učte žáky finanční odpovědnosti i tím, že pochopí úvěrový systém a důsledky nesplácení.

Ano, i investice jsou dnes pro žáky žádané téma. Už nám neroste generace spořílků, ale investorů. Není cílem našich vzdělávacích aktivit děti učit investovat, ale inspirovat je k dalšímu zájmu o problematiku a probudit vnitřní motivaci k dalšímu vzdělávání a poznávání finančního světa.

Pro představu vám poskytujeme celou ukázku tématu – Dluhopisy a akcie. Pedagogům také nabízíme možnost přihlásit se na naše semináře zaměřené na metodiku výuky i osobní finanční gramotnost. Cyklus tří jednodenních seminářů pro pedagogy II. stupně začíná 15. února 2023.

Metodika nabízí aktivity i pro I. stupeň ZŠ. Neváhejte se s nimi seznámit v článku „Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ“.

Účastníkům našich kurzů nabízíme registraci do Klubu Rozumíme penězům, ve kterém najdou celou metodiku v online podobě a zdarma.

Celý článek s proklikem na kompletní metodiku je přístupný jen přihlášeným uživatelům.
Pro pokračování ve čtení se PŘIHLAŠTE NEBO ZAREGISTRUJTE
Veronika Kalátová
Veronika Kalátová
Je konzultantka, mentorka a lektorka finančního vzdělávání. Je autorkou projektu Finanční zralost (www.financnizralost.cz). Veronika má více jak 25 let zkušenost ve finančním světě. Absolvovala MBA Finančního poradenství a pojišťovnictví na Ústavu práva a právní vědy a je držitelkou prestižního titulu EFA (European Financial Advisor).

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit...

Nová pravidla pro uzavírání smluv po telefonu

Díky novele Občanského zákoníku začala 6. ledna 2023 platit nová pravidla v případě uzavírání smluv po telefonu. Zákonodárci tím vyslyšeli letité volání odborníků po větší...