Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si posilovat naše kompetence v nejednom směru. Kompetence finanční gramotnosti nejsou výjimkou. Hledáte inspiraci, jak se připravit na zvídavé otázky o penězích? Dáváte přednost hravým a projektovým aktivitám? Toužíte více zapojit děti do hledání odpovědí a řešení v příkladech dobré praxe a formou hry? Máme pro vás řešení.
V Rozumíme penězům jsme pro vás připravili novou metodiku „Inspirace pro výuku finanční gramotnosti“.
Zábavně o vážných tématech.
Pro II. stupeň ZŠ můžete vybírat z 12 aktivit:
- Bez dobré znalosti životních nákladů se neobejdeme. Kolik že co stojí?
- Opravdu se vyznáte v příjmech domácnosti?
- Za kolik peněz se dá důstojně žít?
- Jak na boj s inflací?
- Hra na business, kdy se žáci učí o cenotvorbě a manipulačních taktikách marketingu.
- Pro cestovatele akční hra na směnárnu.
- Detailní znalosti platební karty si žáci mohou prověřit v pexetriu.
- Půjčka může být starostí nebo radostí. Jakže se hodnotí ta bonita, jak se posuzuje žádost o hypotečním úvěru?
- A zase ty půjčky – od půjčky až k exekuci.
- Umocněte pochopení úvěrové problematiky sdílením příběhu o zadlužení.
- Prevence před dluhy, je o chytrém tvoření finančních rezerv a investování. Jak si tedy připravit rentu a co víme o kouzlu složeného úročení?
- Jednoduše o dluhopisech a akciích formou příběhu o farmářích.
Ano, je třeba se již v raném věku učit mít peníze pod kontrolou a uvědomit si důležitost životních nákladů. Proto pracovní listy a úkoly v nich jsou pro mládež odrazovým můstkem do reality nákladových položek rodiny. Je hodně dětí, které znají cenu svého mobilu, ale znalost, kolik stojí používání mobilu na volání a brouzdání po internetu, bývá již vzácností.
Ano, objevují se aktuální témata, na které je nutné umět reagovat. Právě inflace byla dlouhodobě zanedbávána, ale časy se mění a po třech desítkách let zažíváme nárust cen, kterých se lidé obávají. Začněme vysvětlovat, že boj s inflací je dlouhodobý proces a že je třeba se o ni zajímat v jakémkoli období.
Ano, metody učení hrou a prožitkem jsou oblíbené. Umožněte svým žákům si hrát, hrou se vzdělávat a pochopit různá názvosloví i principy fungování cenotvorby, platební karty, co jsou to valuty a devize aj.
Ano, dluhy jsou problém. V České republice máme přes 4 mil. exekucí. Neváhejte a učte žáky finanční odpovědnosti i tím, že pochopí úvěrový systém a důsledky nesplácení.
Ano, i investice jsou dnes pro žáky žádané téma. Už nám neroste generace spořílků, ale investorů. Není cílem našich vzdělávacích aktivit děti učit investovat, ale inspirovat je k dalšímu zájmu o problematiku a probudit vnitřní motivaci k dalšímu vzdělávání a poznávání finančního světa.
Pro představu vám poskytujeme celou ukázku tématu – Dluhopisy a akcie. Pedagogům také nabízíme možnost přihlásit se na naše semináře zaměřené na metodiku výuky i osobní finanční gramotnost. Cyklus tří jednodenních seminářů pro pedagogy II. stupně začíná 15. února 2023.
Metodika nabízí aktivity i pro I. stupeň ZŠ. Neváhejte se s nimi seznámit v článku „Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ“.
Účastníkům našich kurzů nabízíme registraci do Klubu Rozumíme penězům, ve kterém najdou celou metodiku v online podobě a zdarma.
Celý článek s proklikem na kompletní metodiku je přístupný jen přihlášeným uživatelům.Pro pokračování ve čtení se PŘIHLAŠTE NEBO ZAREGISTRUJTE