moneta logo
logo aisis

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit děti do hledání vlastních odpovědí na běžné finanční otázky a životní situace? Hlavně hravě a zábavně!

Proto jsme pro Vás v Rozumíme penězům připravili v roce 2022 novou metodiku „Inspirace pro výuku finanční gramotnosti“, která nabízí případové studie s pracovními listy. Neváhejte se inspirovat a využívat akčních úkolů a aktivity, které děti baví.

Pro I. stupeň ZŠ můžete vybírat z 6 témat:

  • Co si žáci představují pod obratem „peníze“, se učitelé dozví při tvoření myšlenkové mapy o penězích.
  • Příběh mince podporuje dokonce i čtenářskou gramotnost. Navíc žáci zjistí, proč se penězům říká oběživo.
  • Jak moc náročný je výměnný obchod si žáci vyzkouší na vlastní kůži, což jim pomůže lépe pochopit evoluci peněz.
  • Ve hře na bankomat se žáci seznámí nejen o platební kartě, ale i o bezpečnějším placení prostřednictvím mobilní aplikace.
  • Finanční plán jednodenního výletu učí žáky základům dobrého organizátora, orientovat se v jízdním řádu a dohledávání dalších důležitých informací na internetu.
  • Jak vzniká cena zboží si žáci vyzkouší ve hře na business. Čemu dáte přednost? Cenotvorbě na sliz, zmrzlinu nebo domácí modelínu? Výběr můžete nechat na žácích.

Kdy začít s výukou finanční gramotnosti na školách?

Není třeba čekat, již od první třídy se děti zajímají o penízky. Rády si hrají na obchod. Rády napodobují rodiče, kteří platí kartou, mobilem, hodinkami nebo dokonce prstenem. Rády pokládají zvídavé otázky: „A proč?“ Dopřejte svým školáčkům pocit důležitosti, že se již dnes mohou začít vzdělávat v oblasti peněz.

Umožněte svým žákům pochopit evoluci peněz, co jsou to elektronické peníze, zažít starosti při plánování krásného výletu, pochopit systém tvoření ceny zboží a nahlédnout tím pod pokličku podnikatelů. Není nic krásnějšího než úžas v dětských očích, když zažívají svůj vlastní „AHA“ moment.

Metodika „Inspirace pro výuku finanční gramotnosti“ nabízí velmi podrobný metodický postup. Pro představu vám poskytujeme celou ukázku tématu – Příběh mince. Pedagogům také nabízíme možnost přihlásit se na naše semináře zaměřené na metodiku výuky i osobní finanční gramotnost. Cyklus tří jednodenních seminářů pro pedagogy I. stupně začíná 23. března 2023.

Metodika nabízí aktivity i pro II. stupeň ZŠ. Neváhejte se s nimi seznámit v článku Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ.

Účastníkům našich kurzů nabízíme registraci do Klubu Rozumíme penězům, ve kterém najdou celou metodiku v online podobě a zdarma.

Celý článek s proklikem na kompletní metodiku je přístupný jen přihlášeným uživatelům.
Pro pokračování ve čtení se PŘIHLAŠTE NEBO ZAREGISTRUJTE
Veronika Kalátová
Veronika Kalátová
Je konzultantka, mentorka a lektorka finančního vzdělávání. Je autorkou projektu Finanční zralost (www.financnizralost.cz). Veronika má více jak 25 let zkušenost ve finančním světě. Absolvovala MBA Finančního poradenství a pojišťovnictví na Ústavu práva a právní vědy a je držitelkou prestižního titulu EFA (European Financial Advisor).

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si...

Nová pravidla pro uzavírání smluv po telefonu

Díky novele Občanského zákoníku začala 6. ledna 2023 platit nová pravidla v případě uzavírání smluv po telefonu. Zákonodárci tím vyslyšeli letité volání odborníků po větší...