moneta logo
logo aisis

Kapesné není sociální dávka!

Nový rok, nová poznání a nová pravidla. Začátek roku může sloužit i k nastavení nových pravidel kapesného vašich dětí.

Na webináři pro rodiče na téma Děti a peníze mi jeden tatínek říká: „Nevidím důvod dávat dětem kapesné, protože mám pocit, že učím své děti brát sociální dávky.“

Kapesné není sociální dávka

Chápu, že nechceme děti učit návyky, které vám nedávají smysl. Rozhodně kapesné by nemělo sloužit jako sociální dávky – peníze za nic. Navíc se všichni psychologové shodují, že by se kapesné nemělo dávat za běžnou práci v domácnosti nebo dokonce za známky. Odměna za celoroční práci ve škole, za vysvědčení, to není problém, ale dávat peníze za známky v průběhu roku se nedoporučuje z důvodu narušení vnitřní motivace dítěte k přístupu ke škole a vzdělávání. Navíc kapesným za známky můžete způsobit deprese zvláště tam, kde není vaše dítě talentované. Stejně tak bychom neměli učit děti návyku žít na dluh, ale podporovat jejich spořicí aktivitu.

Učte děti zodpovědnosti a dejte jim důvěru

Kapesné můžeme vnímat jako dílčí součást rodinného rozpočtu a prostřednictvím této metody můžete dětem dát výrazně vyšší důvěru a zodpovědnost za jejich vlastní výdaje. Nastavte si doma pravidla, k čemu kapesné slouží a vzdáleným dohledem sledujte, jak vaše děti pravidla dodržují a jak zvládají hospodařit. K tomu lze využít i dětský účet. Sem tam položte nevinnou otázku, která by měla sloužit hlavně k poskytnutí více informací, jak s penězi pracovat… ne proto, abychom přebírali zodpovědnost za své děti.

Co by mohla vaše pravidla obsahovat?

  • K čemu kapesné slouží – uspokojování drobných radostí – hračky, svačinky, ale třeba i dárky pro ostatní, kino a jiná zábava.
  • K učení spoření – Kolik procent by bylo dobré uspořit – 10 až 60 %? A proč? – na dražší věc, po které touží… jak dlouho to bude trvat si naspořit a podobně.
  • K úhradě některých povinných dětských výdajů – a to nejen třeba pomůcky do školy, ale například i paušál za mobil a podobně.
  • K čemu kapesné neslouží – například sladké limonády, McDonald nebo jiné produkty a služby, které si nepřejete, aby děti kupovaly. Nutné dobře vysvětlit, případně i dohodnout pravidlo, že když se nebude dařit dohodu dodržet, jaké z toho budou následky.
  • A jiné dle potřeby.

Podněty, jak nastavovat pravidla kapesného podle věku a vývoje dítěte se můžete dozvědět v knize Finanční zralost – klíč k finanční spokojenosti. Dáváte-li přednost kurzu, využijte například tento „Děti a peníze – Jak vést děti k finanční zodpovědnosti?  Jak chytře tvořit rezervy?

Veronika Kalátová
Veronika Kalátová
Je konzultantka, mentorka a lektorka finančního vzdělávání. Je autorkou projektu Finanční zralost (www.financnizralost.cz). Veronika má více jak 25 let zkušenost ve finančním světě. Absolvovala MBA Finančního poradenství a pojišťovnictví na Ústavu práva a právní vědy a je držitelkou prestižního titulu EFA (European Financial Advisor).

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si...

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit...