moneta logo
logo aisis

Jakým výsledkem může skončit rozpočet domácnosti

Rozpočet je přehled příjmů a výdajů za určité sledované období. Rozpočet domácnosti se zpravidla sleduje za období jednoho měsíce vzhledem k měsíčnímu intervalu mezi hlavními příjmy, kterými bývají mzdy a důchody členů domácnosti.

Pokud výdaje převýší příjmy nazýváme takový rozpočet deficitním. V tomto případě musí zvýšené výdaje domácnost pokrýt z dříve naspořené rezervy nebo tím, že se zadluží. Rozpočtu kde příjmy a výdaje jsou ve stejné výši říkáme vyrovnaný. Takový výsledek měsíčního hospodaření není z dlouhodobého hlediska také vůbec ideální.

Nejlepší variantou je, kdy příjmy převyšují pravidelně výdaje. Takový rozpočet nazýváme přebytkový. A právě přebytek nám umožňuje vytvářet rezervy na:

  • plánované větší nákupy (automobil, dovolená),
  • nenadále události (ztráta zaměstnání, pracovní neschopnost z důvodu nemoci, nebo mnohem banálnější věci například oprava automobilu či výměna starého spotřebiče za nový),
  • dlouhodobé plány (studium dětí, nákup bydlení, zajištění na důchod)

Pokud se nedaří hospodařit domácnosti s přebytkovým rozpočtem, je zapotřebí hledat úspory na straně výdajů případně hledat možnosti zvýšení příjmů.

Předchozí článekKdo se stará o euro?
Další článekAktivita s mincemi
Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si...

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit...