Cíl: Žáci si připomenou platné české mince.
Časová náročnost: 20 minut
Typ činnosti: diskusní aktivita, hra
Pomůcky: libovolné množství mincí české koruny alespoň jeden kus od každé hodnoty
Postup:
Skupina žáků stojí v kruhu čelem dovnitř s rukama za zády. Učitel žákům sdělí, že postupně jim bude posílat mince české koruny a jejich úkolem je pouze podle hmatu pokusit se spočítat celkovou hodnotu, která jim projde rukama.
Učitel určí prvního žáka, od kterého začne mince posílat. Žáci během aktivity nemluví, počítají v duchu. Mince si posílají za zády po kruhu ve směru hodinových ručiček. Vždy minci, která jim přišla zprava, pošlou doleva. Poslední člověk v kruhu ji opět předává učiteli.
Početnější třídu může učitel rozdělit do dvou kruhů. Na závěr napíše každý žák na lísteček celkovou sumu, kterou napočítal. Učitel žákům sdělí správné řešení a ukáže mince v pořadí, v jakém je posílal.
V následné diskusi se učitel ptá žáků na kritéria a znaky, podle kterých mince rozpoznávali. Diskutuje s žáky o tom, jak mohou mince rozpoznat nevidomí lidé, a také jak rozpoznávají české bankovky (svislé či vodorovné proužky v počtu jednoho až tří v pravém horním rohu na líci).