moneta logo
logo aisis

Vyznáte se v kurzovním lístku?

Na kurzovním lístku najdeme spoustu pojmů a některé mohou být matoucí. V první řadě vidíme označení měn pomocí jejich názvů a kódů. Jako příklad může posloužit americký dolar s kódovým označením USD. Následuje počet jednotek konkrétní měny, ke kterému je stanoven kurz v českých korunách. Zpravidla jde o jednotku jednu, ale jsou měny jako maďarský forint či japonský jen, u kterých je kurz stanoven na sto jednotek.

Podstatné informace najdeme v další části kurzovního lístku a to je označení směnných kurzů. Pro zákazníky směnáren jsou nejpodstatnějšími tyto čtyři údaje: devizy nákup, devizy prodej, valuty nákup, valuty prodej.

Devizy označují cizí měnu v bezhotovostní podobě. Tedy tu, která je převáděna mezi účty. Může jít také například o platbu kartou na internetu či přímo u obchodníka. Opakem deviz jsou valuty, představující cizí měnu v hotovosti v podobě bankovek a mincí.

Častou chybou bývá vnímání kurzu nákup a prodej. Tady je zapotřebí si pamatovat, že je to bráno z pohledu banky či směnárny a nikoli, jak si spousta lidí myslí, z pohledu zákazníka. V případě, že chce zákazník nakoupit například eura v hotovosti, směnárna použije kurz valuty prodej, jelikož zákazníkovi eura prodává.

Kurz devizy střed se používá pro transakce, které uskutečníte platební kartou v zahraničí.

Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si...

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit...