Také jste si mysleli, že to není možné? Samozřejmě, že ve smluvních a obchodních podmínkách bank se uvádí, že účet pro děti není možné používat v kombinaci s úvěrovými produkty, a tedy by se správně nikdy neměl dostat do mínusu, ale realita je trochu jiná. Je to způsobené nedokonalostí bankovních systémů nebo poplatkovou politikou. Pojďme se tedy podívat na 3 nejčastější důvody, které způsobují, že se účet, a nejen dětský, může dostat do debetu?
1. Účet je zdarma, ale některé využívané služby ne
Banky se předhánějí v nabídkách dětských účtů a je snaha mít tam minimální či dokonce žádné poplatky. Bohužel, když se řekne, že je vedení účtu zdarma, tak to ještě nemusí znamenat, že tam nejsou nějaké „skryté“ poplatky. Například zpoplatněná sužba „zjištění zůstatku na účtu prostřednictvím bankomatu tzv. ATM“. Dítě se konečně naučí vybírat peníze z ATM a jeho zvědavost mu nedá a bude mít zájem se podívat, jaký je zůstatek na účtu. Služba, která u nedomovské banky může vyjít opravdu draho. Pokud nejsou peníze na účtu, účet se dostává do mínusu. Role rodiče je, naučit své děti využívat mobilní či internetové bankovnictví a sledovat svůj disponibilní zůstatek na účtu tam a ne v ATM.
2. Účet je zdarma, ale některé produkty vázané na účet ne
Někteří rodiče mohou dávat přednost platební nálepce před klasickou debetní platební kartou pro své děti. Je to přeci super, dá se to na mobil či na klíče. Bohužel, tento platební nástroj bývá nejen poplatkově velmi nevýhodný, ale dnes již pro mladou generaci nemoderní. Děti dávají přednost placení mobilem či hodinkami, což je mnohem bezpečnější. Pokud na účtu není dostatek prostředků na poplatek spojený s platební nálepkou, může to způsobit, že se účet dostane do mínusu.
3. Nedokonalost systémů a platby na off-line terminálech
Má-li dítě vázanou debetní kartu či nálepku na svůj účet, může se stát, že bude platit i na tak zvaných off-line terminálech. Tedy v tu chvíli není „na síti“, a tudíž není možné překontrolovat, zda je na účtu dostatečné množství peněz k platbě. Platba obvykle proběhne. Když se dodatečně zjistí, že banka nemá z čeho platbu pokrýt, informuje následně klienta i rodiče o vzniku nepovoleného debetu. Současně požádá, aby byly peníze na účet co nejdříve vloženy a dluh byl tak uhrazen. Obchodní terminály off-line se vyskytují například na nádražích, v tramvajích, autobusech, na tržištích a u malých obchodníků.
Využívání dětského účtu je skvělá věc. Je to vhodný prostředek učení se finanční gramotnosti. Mnoho bankéřů a finančních poradců však při zřízení účtu o jeho podmínkách své klienty/rodiče dostatečně neinformují. Právě proto vznikla kniha FINANČNÍ ZRALOST Veroniky Kalátové, která vás zasvětí do nejčastějších chyb, které klienti dělají ve finančním světě a pomůže vám se připravit na jednání s finančními poradci a bankéři.