Včera jste mohli číst příspěvek o projektu Rozumíme penězům, který v několika lekcích seznamuje žáky osmých tříd se základy finanční gramotnosti. Ale jak výuka probíhá v praxi?Základní škola Na Smetance v Praze se do projektu zapojila loni v září. Žáci osmých tříd jsou rozděleni do skupin. Utvořili rodiny a společně se mají podílet na chodu domácnosti, výběru dovolené nebo koupi auta.”Naše rodina se jmenuje Ventilovi. Žijeme za Prahou. Máme vilu s rybníkem, s vlastní posilovnou a jezdeckou dráhou. Měli jsme ji na hypotéku, tu už jsme splatili a spoříme spotřební úvěr,” říká jeden z žáků.Co musí rodina všechno zařídit, když jede na dovolenou do Alp?”Hlavně jsme si museli zařídit pojištění, potom řešit ubytování a zjistit si, kde jsou nejlevnější permanentky.”Rodina Bernasova pro změnu kupovala auto.”Za auto jsme si říkali 250 tisíc a splnili jsme to. Myslím, že auto bylo za 200 tisíc. Měli jsme starší, zahraniční, které jsme prodali a za ty peníze jsme si koupili nové. Pak jsme to auto předělávali a dali jsme mu druhý pohon, aby to byl hybrid, abychom jezdili za míň peněz.”Bartoldovi to mají doma trochu složitější. Společně žije matka se svým přítelem i dcera se svým druhem. “Přítel přišel nedávno, takže jeho rozpočet jsme zatím ještě nezapočítali. Měli jsme finanční rezervu a dohromady vyděláváme asi 50 tisíc a vždycky nám zbude každý měsíc 17 tisíc, které jdou automaticky na rezervu. Po roce se tam vždycky objeví větší a větší rezerva. Po roce jsme zjistili, že je tam 300 tisíc a za to jsme si koupili auto.”Hravou formu výuky školáci oceňují. Orientace ve světě peněz se jim prý rozhodně bude hodit. Také už leckdy rozumí postoji svých rodičů.”Hlavně víc chápu tu finanční situaci. Je to pro nás velký přínos.””Já spíš pokládám našim otázky, proč si vzali auto na leasing a ne na splátky. Vždycky mi to sice neochotně vysvětlují, ale vysvětlí, takže si myslím, že je to určitě přínos.””Ne že bych se o to zajímal, radši se jim do toho nepletu, ale určitě se nám to bude hodit v životě. A hodí se nám to i teď.”Výsledky projektu si pochvaluje i paní ředitelka Hana Vítová:”Myslím, že jsme udělali dobře. Žáky to baví a tím, že je něco baví, tak jim ani nepřijde, že se to učí.”Výuka finanční gramotnosti žáky provází celý rok. Své projekty vyvěšují na stěnách školních chodeb.

ČRo – regina.cz | 28.2.2012 | Rubrika: denik | Autor: Anna Königsmarková