Neschopnost realisticky posoudit možnost splácení půjčky, nezaplacené složenky, faktury či splátky a v těch méně šťastných případech i exekuce. To je bohužel současná realita.

Mnohdy se ani není čemu divit, vždyť mnozí lidé vstoupili do života v otázce správy osobních financí nepřipraveni. Donedávna je ve škole neučili vyplnit ani tu složenku. Výuka finanční gramotnosti se nicméně mezitím stala už součástí osnov.

Jedním z hybatelů tohoto vývoje je již osm let program Zodpovědně s penězi, který pomáhá výuce finanční gramotnosti na více než sto základních školách v osmi krajích.

Učí se i pedagogové

Jeho tvůrcem je občanské sdružení AISIS. Iniciátorem, finančním expertem a jedním z autorů projektu je GE Money Bank. Cíl projektu spočívá ve zvýšení finanční gramotnosti školáků. Programem už prošlo téměř 16 000 žáků a proškoleno bylo asi 2500 učitelů. V jeho rámci byly vytvořeny pracovní listy i výukové materiály pro žáky 1. a 2. stupně, a to včetně videonahrávek. Zpracovaná je také metodika pro učitele. Výuka je postavena na řešení modelových situací spojených s finančním rozhodováním. Žáci se postupně seznamují s různými situacemi, do kterých se mohou dostat v reálném životě.

Příklady ze života

Právě přiblížení situacím z reálného života je velmi důležité i dle mínění psychologů. „Finanční gramotnost byla na školách po dlouhá léta zanedbávána. Někteří lidé proto převzali špatné finanční návyky z původní rodiny a teď se mohou snadno dostat do potíží. Když jsem četla výukové materiály tohoto programu, uvědomila jsem si, že tuto část výchovy jsem u vlastních dětí sice nezanedbala, ale že jsem mohla udělat více. Podobnou zkušenost slýchám od mnoha rodičů.

Při studiu pracovních listů pro učitele jsem proto ocenila, že modelové situace vedle běžného hospodaření simulují i velké množství potíží, do kterých se člověk dostává při zacházení s penězi,” uvedla k tomu dětská psycholožka Martina Švandová.

Školy, které učí podle zmíněného programu, se mohou stát členy specializovaného klubu a díky tomu získávat další užitečné informace.

Výukové materiály i nabídku seminářů a konzultací zájemci najdou na internetové adresewww.rozumimepenezum.cz.

Autor: PETR KOUTNÝ