Na deseti základních školách v kraji se školáci setkávají s projektem Zodpovědně s penězi. Žáci se naučí zacházet s penězi.
TURNOV Kde se vezmou peníze v bankomatu, že zájmové kroužky nejsou zadarmo, dovolená i dětský tábor také něco stojí a že domácí rozpočet tvoří mnohem víc položek než jen jídlo a zábava. To se začínají učit děti již na základní škole. A učí se i jejich učitelé.

Do projektu Zodpovědně s penězi se v Libereckém kraji naplno zapojilo deset škol. Finanční gramotnost jako součást výuky jiných předmětů, třeba pracovní činnosti, budou postupně učit i další školy.

„Děti jsou zvyklé prakticky jen přijímat a nevědí, kde rodiče berou peníze, neumějí si dopočítat výdaje rodiny. Výuku jsme zavedli v prvním pololetí osmé třídy a ve druhém pololetí deváté a máme s tím dobré zkušenosti. Děti to baví,“ popisují učitelky frýdlantské základní školy Gábina Hanzlová a Hanka Kulhavá.

Děti se zároveň učí pracovat ve skupinách, a dokonce o výuce hovoří i doma. Cílem projektu není z dětí vychovat finanční odborníky, ale leckterá hlava rodiny doma od potomka může zaslechnout, že moc kouří nebo chodí na pivo a rodinu to stojí peníze.

Výuka probíhá tak, že žáci si hrají na možné příběhy. Vylosují si nebo si vyberou fiktivní osobu, kterou by chtěli být, třeba otec, matka, dcera, a vytvoří rodinu. Pak je čeká sestavení rodinného rozpočtu, kdy si musí vyhledat všechny položky, ze kterých se skutečný rodinný rozpočet skládá. Od nákladů na bydlení přes zábavu a koníčky po potraviny. „Až přijdu domů, tak se zeptám, kolik stojí moje kroužky. Nikdy jsem se o to nezajímala. Naši mi vše zaplatili a já jsem pak třeba přestala chodit uprostřed roku,“ překvapeně pronesla po sestavení fiktivního rozpočtu žákyně osmé třídy. Děti ve fiktivní rodině prožijí dvouleté hospodaření, během kterého je čeká například nákup auta nebo dovolená a vidí, co vše hospodaření domácnosti ovlivňuje.

„Je důležité, aby se děti naučily nesáhnout po první nabídce, aby se naučily si vybírat, porovnávat. Seznámí se s leasingem, finančním úvěrem a naučí se i počítat s tím, že třeba auto neznamená jen přímý náklad při jeho pořízení, ale že stojí peníze i během užívání a že i s tím je nutné počítat,“ vysvětluje autorka jedinečné učebnice a odborná garantka projektu Jitka Kašová.

Samotní učitelé si v seminářích, z nichž jeden probíhal právě včera v Turnově, vyzkoušejí, jak výuka probíhá v praxi. V rámci svého vzdělávání se stávají žáky. „Pro školy, které bojují o každou korunu, je určitě důležité, že mají semináře i přímou podporu na školách zdarma,“ říká manažerka projektu Zuzana Kortusová. Peníze Aisis získal z evropských fondů, státního rozpočtu a grantu Libereckého kraje.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=274&r=mfseverocech&idc=1489263