moneta logo
logo aisis

Zacházet s penězi se mohou učit i malé děti, pro MŠ je metodika

Praha – Základní zásady zacházení s penězi je možné vštěpovat dětem nově již od předškolního věku. Pro mateřské školy vznikla česká verze metodiky Alfalot, která propojuje finanční a osobnostní výchovu. Ucelený program bude po loňské pilotáži v nadcházejícím školním roce k dispozici učitelkám mateřských škol. Na dnešní tiskové konferenci ho představila ředitelka MŠ V Úvalu Kateřina Věrtelářová.

Ještě před testováním nové metodiky se děti na pobytových akcích této mateřské školy učily základnímu zacházení s „penězi“. Několik dní po sobě mohli pod dohledem učitelky vybírat z „bankomatu“ a prostřednictvím papírků s puntíky a číslicí platit za zboží v prodejně připravené pro tyto účely.

Podle ředitelky byl již v tomto útlém věku znát odlišný přístup k penězům. Některé děti šetřily na další dny, aby si mohly koupit něco většího, jiné si raději nechtěly koupit nic a další zase obratem všechno utratily. Objevilo se také půjčování peněz kamarádovi na vytouženou věc.

Nová metodika vychází ze zahraničního programu, který byl upraven pro české podmínky. Pilotní testování se uskutečnilo na čtyřech desítkách tuzemských mateřských škol. „Na metodice mě překvapilo, že je to báječně ucelený materiál. I já jako pedagožka s dlouholetou praxí jsem si našla spoustu inspirace,“ uvedla paní Věrtelářová.

Dětem by se měly zásady zacházení s penězi začít vštěpovat co nejdříve, protože se s nimi od mala denně setkávají. Minimálně společně s dospělým nakupují, dostávají peníze do kasičky. Může se začít hned při nástupu do školky. „Nejdříve se učí to, že člověk dá peníze a dostane za ně zboží bez uvádění ceny. Ale když mají děti k číslicím i grafickou podobu, tak to bezpečně zvládnou. Počítat je neučíme, ale přirozeně to zvládají i malé děti,“ dodala paní Věrtelářová.

Metodika pro mateřské školy je nejnovější součástí vzdělávacího programu Zodpovědně s penězi, za nímž stojí občanské sdružení AISIS ve spolupráci s GE Money Bank. Tento program funguje od roku 2006, kdy začal na druhém stupni základních škol. Zájem o něj výrazně vzrostl od září 2013, kdy se finanční gramotnost stala povinně vyučovaným tématem na základních a středních školách. V programu se vyškolilo přes 1500 pedagogů a prošlo jím na 21.000 žáků.

Zpravodajství ČTK | 3.9.2015 | 13:48 | Rubrika: Školství – Praha, Středočes. kraj, ČR | Autor: kab | Téma: GE Money – strategie, rozhovory, citace

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si...

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit...