moneta logo
logo aisis

Za finančně zodpovědné se považuje 57 procent Čechů, ukázal průzkum

Už 57 procent Čechů si o sobě myslí, že jsou finančně odpovědní. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu agentury Mindbridge. Ještě před dvěma lety to bylo o 9 procent méně.

„Ty poslední tři, čtyři, pět let se na finanční gramotnost hodně klade důraz, zejména na jednu její oblast, a to je právě oblast dluhů a půjček,“ vysvětluje možný důvod tohoto trendu Lada Kičmerová, zástupkyně zadavatele průzkumu. Výuka finanční gramotnosti je už dva roky povinná i na základních školách. V běžných hodinách, třeba matematiky, nebo na speciálních seminářích se děti učí, jak vytvářet rodinný rozpočet, plánovat koupi auta nebo bydlení. Podle manažerky programu Rozumíme penězům Stanislavy Křížové je o podobné aktivity mezi žáky velký zájem, a to i na prvním stupni. „Děti tam mají svého fiktivního kamaráda, který je tam popsaný, a pomáhají mu, jak nakládat s jeho kapesným. Protože my máme zásadu, že děti při výuce finanční gramotnosti, v tom našem programu, nemluví o svých financích, aby se nemusely cítit hloupě, že někdo kapesné má, někdo kapesné nemá,“ přibližuje paní Křížová. Na hodnocení úspěšnosti výuky je ale podle Heleny Brychové z České bankovní asociace ještě brzy. Mohla by ale pomoci zvýšit i finanční gramotnost rodičů. „Možná i tím, že se ten předmět dostává do škol a třeba se o tom děti doma baví i s rodiči, tak to potom zase může mít trošku vliv i na tu dospělou populaci,“ říká paní Brychová.

Jak ale ukázal loňský průzkum pro projekt Den finanční gramotnosti, mezery mají často i samotní kantoři. Dětem umí vysvětlit principy stavebního spoření nebo dopady silné koruny. Větší problémy ale mají u témat, jako je zhodnocování peněz nebo třeba zajištění na stáří. I pro učitele proto školy připravují odborné semináře. Produkty lidé znají, práci s nimi nikoli. „Největší mezery mají Češi v oblasti finančního plánování,“ poznamenal šéfredaktor serveru investujeme.cz Petr Zámečník. „Sice znají řadu finančních produktů, ale nevědí, jak s nimi pracovat.“ „Také podceňují některé oblasti finančního zajištění domácnosti, jako jsou například finanční rezervy, a příliš často využívají například spotřebitelské půjčky.“ „Podceňují také zajištění na stáří a pojištění, hlavně životní pojištění pro krytí rizik, zejména rizika smrti a invalidity,“ uvedl pan Zámečník. Jak připomněl, témata zajištění pro případ nějaké nešťastné události lidé spíše odsouvají, nechtějí se tím zabývat. Češi dál pokulhávají ve finanční gramotnostiČechů ohrožených chudobou přibývá. V evropském měřítku si ale země vede dobře. Nedostatek peněz trápí na Liberecku více lidí, pomoci jim můžou kurzy finanční gramotnosti. Finanční gramotnost žáků základních škol se výrazně zlepšuje.

 

zpravy.rozhlas.cz | 3.9.2015 | Rubrika: / domaciekonomika | Strana: 0 | Autor: Zuzana Petráňová,Ondřej Klapal, mta | Téma: GE Money – strategie, rozhovory, citace

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si...

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit...