moneta logo
logo aisis

Zodpovědně s penězi- Svět peněz

Zodpovědně s penězi

Anotace vzdělávacího programu:

Obsah semináře má rovinu odbornou a metodickou:
Odborná část zahrnuje poznatky z oblasti finanční gramotnosti, především znalost tvorby rozpočtu, a jeho používání
v souvislosti s nabídkou základních finančních produktů a služeb, problematiku zadlužování, spoření, zacházení s penězi a
tvorbu osobního finančního plánu.
Metodická část nabízí účastníkům podrobné seznámení s metodickou příručkou projektu, se studijním materiálem pro žáky,
s používanými metodami. Pozornost je věnována i obsahovým přesahům finančního vzdělávání do různých vzdělávacích
oblastí.
a) Finanční gramotnost
mapování pojmu, hledání souvislostí, motivace
Pojmy a klíčové kompetence související s FG
Standardy finanční gramotnosti, strategie Vlády ČR a MŠMT
Proč realizovat finanční vzdělávání žáků prostřednictvím projektu Zodpovědně s penězi
b) Hospodaření domácnosti
objasnění pojmu v souvislosti s hospodařením
Fiktivní domácnost jako modelová skupina pro práci na projektu
Druhy potřeb (hmotné, nehmotné; kulturní, biologické, společenské…)
Rozpočet domácnosti – sestavení modelového rozpočtu, práce s rozpočtem
Typy hospodaření s rozpočtem (deficitní, vyrovnaný, přebytkový)
c) Peníze
Orientace v systému peněz, jejich oběhu a ochrany
Nakládání s penězi – způsob placení; tvorba ceny; hodnota peněz; inflace a její dopady
Výhody bezhotovostní platby
Podoba peněz – mince a bankovky, vývoj a historie peněz; cizí měna, valuty, měnový kurz
Centrální banka – ČNB a její role; ochranné prvky bankovek;
d) Finanční produkty
Základní finanční produkt – běžný účet a služby s ním spojené
Finanční produkty určené ke spoření a zhodnocování peněz (spořicí účet, stavební a penzijní spoření, termínované
vklady, investiční fondy)
Finanční produkty úvěrové (hypotéka, spotřebitelský úvěr, splátkový prodej, leasing)
Vzdělávací cíl:

– motivovat pedagogy k systematickému finančnímu vzdělávání svých žáků i sebe samotných
– seznámit s pojetím celého projektu, jehož základem je dlouhodobá práce modelových skupin (domácností)
s nastaveným rozpočtem
– poskytnout kompletní výukový materiál
Účastníci semináře získají (zdokonalí) v průběhu semináře svou dovednost:
– definovat pojem finanční gramotnost, vysvětlit širší souvislosti
– sestavit položky rozpočtu, roztřídit je podle zadání
– používat kalkulátory pro výpočet mzdy, daní, úroků,…
– zodpovědně se rozhodovat při výběru finančních produktů a služeb
– vysvětlit podstatu půjčování peněz, spočítat skutečnou cenu půjčky (úrok)
– vysvětlí vývoj a historii peněz, jejich formu
– objasní význam a podstatu osobního finančního plánu
metodicky správně používat učebnici Zodpovědně s penězi
Účastníci semináře obdrží osvědčení o jeho absolvování.
Cílová skupina

Kurz je určen ředitelům škol a školských zařízení, učitelům 2. stupně ZŠ, učitelům gymnázií.

Rozsah: dva navazující 4 – hodinové semináře

Seminář pořádá náš regionální partner KVIC , informace o semináři a přihlášení na seminář najdete na http://www.kvic.cz/

 

 

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Pokles investiční gramotnosti v ČR

Podle nejnovějšího Indexu investiční gramotnosti, který ve spolupráci s agenturou IPSOS sestavila investiční platforma Portu, došlo v roce 2024 k poklesu znalostí české populace...

Osobní bankrot

O exekucích obyvatel České republiky jsme již psali v článku Exekuce v ČR. Pokud dluhy člověku přerostou přes hlavu a valí se na něj exekuce,...

Rozdíly ve finanční gramotnosti mezi ženami a muži

Genderové rozdíly ve finanční gramotnosti jsou realitou nejen v zahraničí, ale také v České republice. Podle průzkumů má více než třetina české populace nízkou...