moneta logo
logo aisis

Zodpovědně s penězi- Svět peněz

Zodpovědně s penězi

Anotace vzdělávacího programu:

Obsah semináře má rovinu odbornou a metodickou:
Odborná část zahrnuje poznatky z oblasti finanční gramotnosti, především znalost tvorby rozpočtu, a jeho používání
v souvislosti s nabídkou základních finančních produktů a služeb, problematiku zadlužování, spoření, zacházení s penězi a
tvorbu osobního finančního plánu.
Metodická část nabízí účastníkům podrobné seznámení s metodickou příručkou projektu, se studijním materiálem pro žáky,
s používanými metodami. Pozornost je věnována i obsahovým přesahům finančního vzdělávání do různých vzdělávacích
oblastí.
a) Finanční gramotnost
mapování pojmu, hledání souvislostí, motivace
Pojmy a klíčové kompetence související s FG
Standardy finanční gramotnosti, strategie Vlády ČR a MŠMT
Proč realizovat finanční vzdělávání žáků prostřednictvím projektu Zodpovědně s penězi
b) Hospodaření domácnosti
objasnění pojmu v souvislosti s hospodařením
Fiktivní domácnost jako modelová skupina pro práci na projektu
Druhy potřeb (hmotné, nehmotné; kulturní, biologické, společenské…)
Rozpočet domácnosti – sestavení modelového rozpočtu, práce s rozpočtem
Typy hospodaření s rozpočtem (deficitní, vyrovnaný, přebytkový)
c) Peníze
Orientace v systému peněz, jejich oběhu a ochrany
Nakládání s penězi – způsob placení; tvorba ceny; hodnota peněz; inflace a její dopady
Výhody bezhotovostní platby
Podoba peněz – mince a bankovky, vývoj a historie peněz; cizí měna, valuty, měnový kurz
Centrální banka – ČNB a její role; ochranné prvky bankovek;
d) Finanční produkty
Základní finanční produkt – běžný účet a služby s ním spojené
Finanční produkty určené ke spoření a zhodnocování peněz (spořicí účet, stavební a penzijní spoření, termínované
vklady, investiční fondy)
Finanční produkty úvěrové (hypotéka, spotřebitelský úvěr, splátkový prodej, leasing)
Vzdělávací cíl:

– motivovat pedagogy k systematickému finančnímu vzdělávání svých žáků i sebe samotných
– seznámit s pojetím celého projektu, jehož základem je dlouhodobá práce modelových skupin (domácností)
s nastaveným rozpočtem
– poskytnout kompletní výukový materiál
Účastníci semináře získají (zdokonalí) v průběhu semináře svou dovednost:
– definovat pojem finanční gramotnost, vysvětlit širší souvislosti
– sestavit položky rozpočtu, roztřídit je podle zadání
– používat kalkulátory pro výpočet mzdy, daní, úroků,…
– zodpovědně se rozhodovat při výběru finančních produktů a služeb
– vysvětlit podstatu půjčování peněz, spočítat skutečnou cenu půjčky (úrok)
– vysvětlí vývoj a historii peněz, jejich formu
– objasní význam a podstatu osobního finančního plánu
metodicky správně používat učebnici Zodpovědně s penězi
Účastníci semináře obdrží osvědčení o jeho absolvování.
Cílová skupina

Kurz je určen ředitelům škol a školských zařízení, učitelům 2. stupně ZŠ, učitelům gymnázií.

Rozsah: dva navazující 4 – hodinové semináře

Seminář pořádá náš regionální partner KVIC , informace o semináři a přihlášení na seminář najdete na http://www.kvic.cz/

 

 

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si...

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit...