moneta logo
logo aisis

Rozpočet není nafukovací, řeší žáci ve škole

Projekt Rozumíme penězům má zlepšit finanční gramotnost dětí. Na školách je učí, jak doma správně hospodařit a nedostat se do dluhů.
Bernasovým se měsíčně sejde třiapadesát tisíc korun. Zaplatí z toho hypotéku, náklady na bydlení, jídlo a oblečení, uhradí zájmové kroužky dětem. Nestačí to však na všechno – na časté výlety do zahraničí, na nákup nových počítačů, pěkného auta, nejmodernějších mobilů… Jak a kde ušetřit? „Koupíme si slepice, uděláme velkou slepičí farmu a budeme jíst jenom vajíčka,“ děti mají nápad hned.
Procházím třídou osmáků na Základní škole Na Smetance v Praze a sleduji, jak pracují v rámci projektu Rozumíme penězům. Vždy jednou měsíčně se asi čtyřicet žáků na pět hodin rozdělí do modelových rodin a začnou počítat, plánovat a diskutovat nad rodinnými rozpočty. „Koupíme si auto, odjedeme k moři, přestěhujeme se? A máme na to?“
„Děti se v rámci projektu učí hospodařit s penězi – a to je pro ně určitě dobré. Zvláště v dnešní době, kdy zadluženost rodin stále roste,“ říká učitelka Helena Paďourová. Pochvaluje si tak spolupráci školy s GE Money Bank, která za projektem stojí.

Vysněná dovolená. Bude na ni?

Podle učitelky už některé děti povědomí o tom, co rodiče musí platit a kolik tak zhruba vydělávají, mají. „Je ale ještě dost těch, kteří ve věku třinácti a čtrnácti let hospodaří jen se svým kapesným a o nic jiného se nezajímají. Slyšíme tu i věty typu: ,Máme v rozpočtu málo peněz, pošleme do práce ještě babičku.‘ A té je třeba osmdesát…“ vysvětluje Helena Paďourová, podle níž je někdy náročné udržet pozornost žáků u jednoho tématu celé dopoledne. Ale zdá se, že dětem se projekt líbí. Pečlivě poslouchají, co jim učitelka říká.
„Tak dneska máme téma Dovolená. Nejprve si ve svých rodinách rozmyslete, kam byste se chtěli podívat, a připravte si prezentaci vysněného výletu. Jak by měl vypadat, co je jeho cílem a proč chcete volný čas trávit právě tam.“
Jedni kreslí Eiffelovku, chtěli by navštívit Paříž, jiní tvoří koláž z prospektů, fotek a map o Egyptě. Další modelová rodina hodlá vyrazit na lyže do Alp a jiná zase do Chorvatska na pláže.
„Ten projekt mě moc baví, dozvíme se, jak to funguje v bankách, s čím vším se musí doma počítat a tak. Je to ale trochu náročné, pořád musíme být ve střehu. Někdy jsme v té naší rodině překvapení, jak ty peníze mizí za nutné věci a na zábavu už nám moc nezbývá,“ říká žák Jan Plíva.
Po celkem veselé prezentaci vybrané dovolené nastává problematičtější část. Žáci si musí pečlivě spočítat, kolik je takový výlet bude stát a jestli na něj rodina vůbec má. A když ne, budou muset své plány přehodnotit. Že by si na plánovanou dovolenou půjčili? A budou mít peníze na splátky?

Uvědomí si limity, nebo spadnou do problémů

„Dovolená je pro žáky tématem příjemným, známým a dostatečně atraktivním. Proto je dobré použít je na začátku projektu. Děti uplatní vědomosti ze zeměpisu, dějepisu, přírodopisu či informatiky, také osobní zkušenosti z cestování a do značné míry i svou fantazii, představy a velká přání,“ říká Andrea Studihradová z GE Money Bank a dodává: „V souvislosti s finančním rozhodováním svádí téma k úletům typu půjčka na luxusní dovolenou. Děti si buď uvědomí limity dané rozpočtem, nebo si naopak zadělají na budoucí finanční problémy.“
Učitelé s dětmi v rámci tohoto tématu probírají různé finanční produkty a služby, řeší formy spoření a jejich zúročování. Žáci se seznámí také s druhy pojistek, zjistí, co je to kontokorent, kreditní karta a spotřebitelský úvěr. „Chtěl bych jet jednou do Ameriky, a kdybych na to neměl peníze, tak bych si asi půjčil. Zkusil bych to ale nejdřív v rodině, než bych šel do banky. Tam se musí splácet ještě ty úroky, a to by se mi moc nechtělo,“ říká jeden z žáků, Roman Zugler.
Modelové rodiny si děti nevybírají, losují si je. Každá rodina má pevně daný příjem z určité profese dospělých, někde to je otec s matkou, jinde zase žena samoživitelka, které finančně pomáhá její matka. Z pracovních listů vyplývá, kdo bydlí v pronajatém bytě, kdo ve vlastním domě se zahradou, zda splácí hypotéku nebo úvěr a jaké jsou běžné měsíční náklady. Se zbývajícími penězi děti hospodaří samy. A když se stane, že mají náklady vyšší než příjmy, pomohou jim z problémů proškolené učitelky.

Učitelé si to zkouší předem

Celý projekt vymyslela GE Money Bank, aby podpořila finanční gramotnost české populace. Peníze na něj získala z evropských fondů. Metodickou příručku připravila společnost AISIS, která spolupracuje s pedagogickou obcí.
Příručka slouží učitelům k tomu, aby věděli, jak s dětmi pracovat, na co je upozornit, s čím je seznámit. „Není to tak, že školám rozdáme metodické příručky a tím to končí. Během roku se konají různá školení učitelů, kde si na vlastní kůži vyzkoušejí jednotlivé lekce. To znamená, že procházejí tím samým, co pak učí své žáky,“ vysvětluje Andrea Studihradová.

Asi nebudeme milionáři, myslí si děti

Projekt je v základní verzi připraven na rok. Má celkem deset lekcí, témata jsou různá, kromě dovolených například koupě auta, svět peněz, náklady na bydlení, zodpovědné zadlužování či spoření a investice.
„Na školách běží už několik let, letos jsme ale metodickou příručku inovovali, aby vycházela ze současných produktů na bankovním trhu,“ říká Andrea Studihradová a připomíná, že si banka nedávno dělala mezi účastníky projektu průzkum. Z toho například vyplynulo, že děti chápou smysl vedení rozpočtu, většina z nich je připravena na používání platební karty a zná bezpečnostní zásady. „Mnoho dětí by v případě zadlužení volilo správné varianty úniku z dluhu. Osmdesát procent žáků by se snažilo spojit s věřitelem a požádat ho o odklad splátek. Některé děti na tom byly s finanční gramotností lépe než dospělí, kteří odpovídali na stejné otázky,“ doplňuje Andrea Studihradová. A ještě jednu zajímavou informaci šetření přineslo – dvě třetiny dotázaných dětí si myslí, že se nestanou milionáři.

***

70 základních škol v šesti regionech je letos zapojeno do projektu Rozumíme penězům. Hlásit se samozřejmě mohou i další.

FAKTA O projektu * projekt finančního vzdělávání Rozumíme penězům je určen učitelům a žákům základních škol * projekt rozvíjí občanské sdružení AISISGE Money Bank * www.rozumimepenezum.cz.

Foto popis| K moři? Na hory? Žáci osmé třídy ZŠ Na Smetance v Praze si zkoušejí, jak výběr dovolené zatíží rodinný rozpočet.
Foto autor| Foto: Jan Zátorský, MF DNES
Mladá fronta DNES | 13.12.2011 | Rubrika: Ekonomika – peníze | Strana: 7 | Autor: Kateřina Hovorková | Téma: GE Money Bank – o nás

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Pojištění majetku – povodeň a záplava

V dnešním článku se budeme věnovat pojistným rizikům skrývajícím se pod pojmy povodeň a záplava. Toto téma si zaslouží zvýšenou pozornost kvůli stále častějším extrémním...

Důležitost finančního plánu

Život nabízí mnoho radostných okamžiků, ale také nejistot a nečekaných událostí. Jak bychom měli reagovat na tyto proměnlivé situace z finančního hlediska? Jak efektivně...

Vývoj mezd v České republice

Průměrná mzda a medián Český statistický úřad vydal nejnovější statistiky v oblasti mezd. Průměrná mzda ve 4. čtvrtletí roku 2023 dosáhla výše 46 013 Kč, což v čistém...