moneta logo
logo aisis

Kdy a jak na chargeback

Nejen vánoční období, ale i přípravy na dovolené je ráj pro podvodné e-shopy. Proč? Protože se zvyšuje obliba nakupování na internetu a z důvodu časového presu se neudělá kontrola recenzí obchodníka.  Z původního pocitu radosti, jak jste ušetřili čas a našli top finanční nabídku, nastane zklamání, když objednané zboží nedorazí nebo přijde něco jiného. Začnete jednat, domáháte se u obchodníka o vrácení peněz, ale marně.

Ti, co zaplatili platební kartou, mají výhodu v tom, že mohou reklamovat platbu u své banky a domáhat se o vrácení peněz na kartu tzv. chargeback (zpětné zaúčtování).  Chargeback je garantovaná refundace platby karetními asociacemi Visa i Mastercard, která nás chrání před nepoctivými obchodníky.

Kdy mohu chargeback uplatnit?

  • Při nedodání zboží nebo služby.
  • Neposkytnutí služby zcela nebo poskytnutí služby neuspokojivě.
  • Dodání poškozeného zboží nebo v neodpovídající kvalitě popisu a fotografii.
  • Záměny zboží nebo služeb.
  • Obchodník odmítá odstoupení od smlouvy.
  • Obchodník nekomunikuje, zmizel nebo zkrachoval.

Jak chargeback uplatnit?

Ve chvíli, kdy obchodník nesplní zákonem dané podmínky odstoupení od smlouvy a nevrátí peníze do 14denní lhůty, můžete požádat o reklamaci. Situaci detailně popíšete – kdy a z jakého karetního účtu platba odešla, přiložíte potvrzení objednávky, komunikaci s obchodníkem, faktury, fotografie zboží, jakýkoliv důkaz o bezpráví. Banka si vše ověří a začne řešit situaci s bankou obchodníka. Reklamaci můžete podat až do 13 měsíců ode dne odepsání peněz z vašeho karetního účtu. Banky mají reklamační lhůtu 30 dní na odpověď k řešené stížnosti, ale samotný proces reklamace může být delší z důvodu řešení problému přes asociace vydavatele platebních karet.

Jednejte co nejdříve!

Reklamaci platby je nutné udělat co nejdříve, hned jak zjistíte, že obchod neproběhl dle očekávání. Navíc je nutné doplnit, že karetní asociace mají interní limit pro řešení reklamací max. do 180 dní, což výrazně zkracuje reklamační lhůtu danou Evropskou legislativou, kterou banky musí dodržovat.

PayPal se nemusí vyplatit…

Nezapomeňte, že placení prostřednictvím zprostředkovatele – například PAYPAL, může být pro vás nevýhodné. Tyto platby není možné reklamovat u banky!

Veronika Kalátová
Veronika Kalátová
Je konzultantka, mentorka a lektorka finančního vzdělávání. Je autorkou projektu Finanční zralost (www.financnizralost.cz). Veronika má více jak 25 let zkušenost ve finančním světě. Absolvovala MBA Finančního poradenství a pojišťovnictví na Ústavu práva a právní vědy a je držitelkou prestižního titulu EFA (European Financial Advisor).

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Kam uložit rodinnou rezervu?

Jak proplouvat mezi produkty, které jsou dnes trendy na rodinnou rezervu? Jak a kam uložit peníze, které potřebujeme mít rychle k dispozici pro nečekané...

Internetové podvody – část II.

V prvním dílu článku o internetových podvodech jsme se podívali na různé typy podvodů a jejich specifikace. Jejich společným jmenovatelem je snaha podvodníků prostřednictvím vzbuzení...

Internetové podvody – část I.

Počty případů internetových podvodů, při nichž lidé přicházejí o své peníze, rostou jako houby po dešti. S tím, jak se zvyšuje počet bezhotovostních transakcí a...