moneta logo
logo aisis

Internetové podvody – část II.

prvním dílu článku o internetových podvodech jsme se podívali na různé typy podvodů a jejich specifikace. Jejich společným jmenovatelem je snaha podvodníků prostřednictvím vzbuzení důvěry vylákat citlivá data od svých potenciálních obětí, a to různými způsoby. Podíváme se na pár základních pravidel, jak se chovat, aby člověk takovým podvodníkům nenaletěl. Všechna by se dala shrnout pod společný slogan „používejte zdravý rozum a buďte obezřetní“.

Než začnete cokoli dělat, ověřte si s kým jednáte.

    Je ten, kdo s vámi komunikuje skutečně tím, za koho se vydává? Nenacházíte se na falešných webových stránkách?

    Stahujte aplikace jen z oficiálních zdrojů.

    Těmi jsou App Store pro iOS a Google Play pro Android. Pravděpodobnost, že si z oficiálního zdroje nainstalujete i s aplikací malware je minimální.

    Neinstalujte na něčí pokyn neznámé aplikace na svá zařízení.

    Například ty, které umožňují vzdálený přístup k vašemu zařízení. Tím dáte podvodníkům mocný nástroj dělat si s vašimi daty, co chtějí.

    Hledejte recenze a zkušenosti lidí se společnostmi, které vás oslovily s nabídkou.

    Internet je zaplaven množstvím nabídek a neprověřit si protistranu je dnes hazard.

    Nedávejte nikomu citlivé údaje, jako jsou PIN a přihlašovací údaje do internetového bankovnictví. Nepřeposílejte potvrzovací kódy.

    Nikdo nemá právo ani důvod tyto údaje po vás požadovat a to ani zaměstnanec banky nebo policie.

    Jestli se vám něco nezdá, požádejte o názor další osobu.

    Oslovit můžete odborníky, ale i přátele nebo rodinu. Více očí více vidí. Nestyďte se požádat o pomoc.

    Nevěřte, že je něco supervýhodné, zadarmo a v zázračné výhry.

    Veškerá obchodní činnost je dělána s cílem zisku. Pokud to vypadá, že ne, nejspíš půjde o podvod.

    Pokud Vám chce někdo poslat peníze, stačí mu vaše číslo účtu.

    Pokud vám chce někdo poslat peníze, postačí, když mu sdělíte své číslo účtu. Dnes se dají peníze dokonce posílat tak zvaně na telefonní číslo, v případě že tuto službu máte u své banky aktivovanou.

    Neklikejte bezhlavě na odkazy ve zprávách a emailech.

    Za nimi se může skrývat další krok podvodníků. Může vás přivézt například na podvodný web.

    Pojistěte se proti internetovým podvodům.

      Pojistit si lze zneužití identity na internetu, platební karty i jiných platebních prostředků. Vždy je však důležité prozkoumat konkrétní pojistné podmínky.

      Pokud máte pochybnosti o serióznosti obchodníka na internetu zkusit také můžete navštívit stránky České obchodní inspekce a zkontrolovat, jestli obchodník nepatří na seznam rizikových e-shopů. Další možností je podívat se na stránky VašeStížnosti.cz provozované společností dTest. Zde můžete zjistit, jestli někdo přes tuto službu neřeší problémy s vámi hledaným obchodníkem.

      Nutno říct, že i politici si uvědomují enormní nárůst podvodů na klientech bank, a to napříč všemi zeměmi Evropské unie. Proto Evropská komise připravuje právní normy, které mají přenést větší zodpovědnost za podvody na klientech na samotné banky. Dle aktuálního návrhu by mělo jít o plné odškodnění při prvním takovém podvodu. Pokud by klient naletěl podvodníkům opakovaně, již by finanční instituce neměla povinnost jej odškodnit.   

      Velkým problémem je v současnosti rychlost bank, s jakou odepisují klientům peníze z účtů. Ten pak nemá v podstatě šanci zareagovat, pokud má podezření, že se stal obětí podvodu. Peníze jsou rychle pryč. Moderní technologie a požadavky na banky na rychlost odepisování a připisování plateb má tedy i při všech pozitivech jednu negativní stránku. Kdyby docházelo k odepsání finančních prostředků vždy až druhý den s tím, že je klient upozorněn, že  platba byla zadána, spousta podvodů by mohla být odhalena. Otázka je, jestli je po něčem takovém vůbec poptávka.   

      To, jak jste sami obezřetní a odolní proti podvodníkům na internetu, si můžete ověřit v Kybertestu, který vytvořila Česká bankovní asociace ve spolupráci s Policií ČR a Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost. V deseti otázkách budete čelit podvodníkům skrz sms, email, video, Messenger, stažení nové aplikace na mobil nebo i falešný web.

      Robert Kočí
      Robert Kočí
      Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

      Další články autora

      Podobné články

      Nejnovější

      Kam uložit rodinnou rezervu?

      Jak proplouvat mezi produkty, které jsou dnes trendy na rodinnou rezervu? Jak a kam uložit peníze, které potřebujeme mít rychle k dispozici pro nečekané...

      Internetové podvody – část I.

      Počty případů internetových podvodů, při nichž lidé přicházejí o své peníze, rostou jako houby po dešti. S tím, jak se zvyšuje počet bezhotovostních transakcí a...

      Proč mít a využívat kreditní kartu    

      Kreditní karta se často prezentuje obchodníky jako „železná rezerva“. Když nastane nouzová situace, může posloužit jako rychlá záchranná síť, avšak pokud nedokážete splatit dluh...