Dlouhodobý investiční produkt (DIP) je stále ještě nový státem podporovaný nástroj pro spoření na stáří, který byl v České republice zaveden od 1. ledna 2024. Jeho cílem je motivovat občany k dlouhodobému investování na důchod, a to s využitím daňových úlev a příspěvků od zaměstnavatelů.
1. Co je DIP a k čemu slouží?
DIP je souhrnné označení investičních nebo spořicích produktů, které napomáhají zabezpečení na stáří a mohou nově mít daňovou podporu. Jedná se o alternativu k tradičním nástrojům III. důchodového pilíře, jako je penzijní spoření a soukromé životní pojištění. Hlavní motivací pro jeho zavedení je neudržitelný stávající důchodový systém a potřeba podpořit individuální tvorbu rezerv na stáří.
2. Možnosti investování v DIP
Jednou z klíčových výhod DIP je širší škála investičních možností ve srovnání s penzijním spořením. V rámci DIP lze investovat do:
- peněžních prostředků jako jsou spořicí účty nebo termínované vklady,
- akcií a dluhopisů obchodovaných na burze, včetně zahraničních, státních nebo krytých dluhopisů ze zemí EU,
- podílových listů neboli cenných papírů kolektivního investování,
- derivátů sloužících k zajištění měnového nebo úrokového rizika.
DIP je pouze jakási „schránka“, nebo daňový režim, který umožňuje investovat do široké nabídky regulovaných instrumentů. Jana Brodani, výkonná ředitelka AKAT ČR, k tomu dodává: „Stát tímto umožnil lidem, aby se rozhodli, jakým způsobem si budou vytvářet zajištění na stáří. Proto je DIP zajímavý pro každého, kdo má prostředky, které si chce odkládat na důchod.“.
Díky absenci povinné garance výnosů, která je u penzijního připojištění, DIP umožňuje investovat méně konzervativně a dosáhnout tak vyšších výnosů.
3. Daňová podpora a podmínky pro její čerpání
DIP nabízí významné daňové výhody, které jsou klíčovou motivací pro jeho využití:
- Daňový odpočet pro fyzické osoby: Fyzické osoby si mohou od základu daně odečíst příspěvky na všechny daňově podporované produkty spoření na stáří (včetně DIP) a daňově podporované pojištění dlouhodobé péče, a to dohromady až do výše 48 000 Kč ročně. U DIP lze od základu daně odečíst celou vloženou částku (do limitu 48 000 Kč), na rozdíl od penzijního spoření, kde se odečítá pouze část vkladu přesahující 1 700 Kč měsíčně (změna platná od července 2024).
- Příspěvky zaměstnavatele: Příspěvky, které zaměstnanci na DIP nebo daňově podporované pojištění dlouhodobé péče platí zaměstnavatel, jsou osvobozeny od daně z příjmů až do výše 50 000 Kč ročně(souhrnně za všechny podporované produkty spoření na stáří). Z těchto příspěvků se neplatí odvody na sociální a zdravotní pojištění. Zaměstnavatel nesmí ovlivňovat zaměstnance při výběru poskytovatele DIP.
- Podmínky pro čerpání daňové podpory (pravidlo 120/60): Pro zachování daňové podpory musí být splněny dvě hlavní podmínky:
- Výběr prostředků z DIP nesmí proběhnout dříve než po 10 letech (120 měsících) od vzniku DIP.
- Poplatník musí dosáhnout věku 60 let.
- Důsledky nedodržení podmínek: Pokud dojde k výběru prostředků před splněním podmínek (např. před 10 lety trvání nebo před dosažením 60 let věku), poplatník ztrácí nárok na daňovou výhodu. Musí vrátit (dodanit) dříve uplatněnou daňovou podporu, a to až 10 let zpětně. To platí i v případě výběru jediné koruny z DIP. Dále je nutné dodanit 15% daň z příspěvků od zaměstnavatele za 10 let zpětně.
- Výjimky: Předčasný výběr bez dodatečného zdanění je možný pouze v případě invalidity III. stupně poplatníka nebo pro dědice v rámci dědického řízení.
4. Specifika a důležité aspekty DIP
- Více DIP pro jednu osobu: Jedna osoba může mít více DIP, počet není omezen. Avšak limit pro daňovou podporu (48 000 Kč ročně) je souhrnný pro všechny daňově podporované produkty spoření na stáří.
- Výnosy v DIP: Veškeré výnosy z majetku v DIP musí zůstat v DIP. Pokud vznikne daňová povinnost z prodeje majetku v DIP (nesplněn časový test 3 roky nebo roční limit 100 000 Kč), daň z příjmu musí být zaplacena z majetku mimo DIP, aby nedošlo ke ztrátě daňové výhody.
- Poplatky: Poplatky za vedení a správu DIP nejsou regulované, takže se liší u jednotlivých poskytovatelů. Toto je důležité pečlivě zvážit, neboť se jedná o dlouhodobou investici a rozdíl ve výši poplatků může na konci spoření způsobit významný rozdíl v naspořené částce.
- Převod portfolia: Převod veškerých prostředků ze zrušeného DIP na jiný DIP se nepovažuje za výběr a nezpůsobuje ztrátu daňové výhody. Nicméně, začíná se však znovu počítat lhůta 10 let bez možnosti výběru, aniž by měl negativní daňový dopad.
- Převod z penzijního spoření na DIP: Převod z penzijního připojištění nebo doplňkového penzijního spoření na DIP není přímo možný. Lze však penzijní spoření ukončit a peníze převést na účet DIP. V takovém případě se však začíná počítat nová lhůta 10 let pro výběr z DIP a pokud nebyly splněny podmínky pro výběr z penzijního spoření, je nutné dodanit státní zvýhodnění. V každém případě je možné dopočítat, zda se vám tento přechod vyplatí, nebo ne.
5. Srovnání DIP s penzijním spořením
DIP je často srovnáván s doplňkovým penzijním spořením (DPS), které také prošlo změnami od 1. července 2024. Hlavními rozdíly jsou:
- Státní příspěvek: DIP nemá nárok na státní příspěvek, na rozdíl od penzijního spoření.
- Daňová úleva: DIP umožňuje odečíst z daňového základu celý vklad až do 48 000 Kč ročně. U penzijního spoření lze odečíst pouze část vkladu přesahující 1 700 Kč měsíčně (od 1. 7. 2024).
- Flexibilita investic: DIP nabízí mnohem širší škálu investičních instrumentů (akcie, ETF, dluhopisy, spořicí účty) ve srovnání s penzijními fondy, které mají omezenější nabídku a regulované poplatky.
- Poplatky: Poplatky u DIP nejsou regulované, což může vést k nižším nákladům u některých poskytovatelů. Penzijní fondy mají poplatky typicky vyšší.
- Kombinace produktů: Je možné využívat více produktů pro zajištění na důchod souběžně (DIP, penzijní spoření, životní pojištění), avšak celkový daňový odpočet je omezen na 48 000 Kč ročně.
- Důležitost výnosů: Přestože státní podpora a daňové úlevy jsou atraktivní, největší roli v dlouhodobém horizontu hraje zhodnocení investovaných prostředků a výše placených poplatků. Oproti síle výnosů a složeného úročení je přínos státního příspěvku ve výši pár set korun ve většině případů zanedbatelný.
6. Jak si DIP sjednat?
DIP vzniká na základě smlouvy mezi spotřebitelem a poskytovatelem. Stávající smlouvy se automaticky nestávají DIP.
DIP mohou poskytovat regulované instituce pod dohledem České národní banky (ČNB), jako jsou banky, spořitelní a úvěrní družstva, obchodníci s cennými papíry, investiční společnosti a samosprávné investiční fondy. Poskytovatelé musí být zapsáni v seznamu ČNB.
7. Stav a budoucnost DIP
K 30. červnu 2025 bylo uzavřeno již 170 731 smluv o DIP. I přes pomalejší start, způsobený mimo jiné pozdějším spuštěním u některých poskytovatelů a nepřipraveností zaměstnavatelů, se očekává výrazný růst zájmu. Zájem o DIP mají zatím mladí lidé, kteří mají i při nízkých měsíčních vkladech šanci dojít k zajímavému finančnímu zajištění, k němuž přispěje i případné dlouhodobé využití daňového zvýhodnění nebo využití příspěvku zaměstnavatele.
DIP má potenciál změnit způsob, jakým Češi dlouhodobě investují a připravují se na stáří, díky své flexibilitě a daňovým výhodám.