moneta logo
logo aisis

Hra Finanční pojmy – asociace, indicie

Snaha učitelů připravit pro své studenty zábavnější výuku vede k myšlence zařazování nejrůznějších druhů her. I v oblasti finanční gramotnosti tomu tak je. Dokonce právě na finance se dá napasovat spousta osvědčených herních formátů. Jeden z nich si představíme v dnešním článku.

Cílem aktivity je zopakovat s dětmi nejrůznější pojmy z finanční oblasti, které jsou běžně používány ve spojení s penězi, bankovními a pojišťovacími službami. Jde o pojmy, které potřebuje znát každý finančně gramotný člověk pro základní orientaci ve svém každodenním životě při správě svých financí.

Metodický materiál najdete v publikaci Inspirace pro výuku finanční gramotnosti 2024 na straně 35 a jeho součástí je podrobný popis metodického postupu včetně všech kopírovatelných materiálů

Kromě nich potřebujete k realizaci aktivity ještě hrací kostku do každé skupiny a malé prázdné papírky dvou velikostí, jak je v metodice blíže upřesněno. Příprava tedy není náročná. Realizace hry zabere jednu vyučovací hodinu a mohou ji hrát děti od páté třídy, kteří již nějakou výukou finanční gramotnosti prošly až po dospělé. Hra je určena pro skupiny o čtyřech až pěti hráčích. Každý hráč v ní hraje sám za sebe.

Úkolem každého hráče je pomocí indicií napovědět svůj vylosovaný finanční pojem a zároveň hádat ty, které mají ostatní hráči ve skupině. Materiál obsahuje dvě sady pojmů. První jsou jednoduché a jsou určeny pro děti mladšího školního věku. Najdete zde například slova jako daň, účet, hotovost, splátka nebo mzda. Celkem jich je dvacet sedm. 

Druhou sadu je možné využít u dětí starších, dokonce i u středoškoláků. Zde se setkáte s pojmy jako jsou TER, dividenda nebo ETF. Druhá sada obsahuje třicet devět pojmů. Pojmy jsou napsány na lístečcích. Ty z druhé sady obsahují také vysvětlení pojmu, které je skryté a lze jej využít pouze v případě potřeby. Rejstřík pojmů může učitel dále rozšiřovat dle své potřeby.

Osobně mám zkušenosti s hraním hry u dvanáctiletých a patnáctiletých žáků. Obě věkové kategorie hrály hru s nadšením a chtěli, abych ji do výuky zařazoval opakovaně. Hru využívám i při seminářích, kde si ji zkoušejí učitelé sami na sobě a z jejich reakcí vím, že se sami při ní dobře baví. Aktivita bude mít větší dopad na děti v případě, kdy si učitel pohlídá, že žáci při potížích využívají skrytých popisů vysvětlujících daný pojem. Využívání popisků je třeba žákům opakovaně zdůrazňovat. Žáci by měly vědět, že cílem hry je zopakovat a naučit se pojmy z finanční oblasti a hra je k tomu prostředkem.

Metodický materiál, ve kterém je celá aktivita popsána, je součástí elektronické publikace vydané v rámci projektu Letní škola Rozumíme penězům. O publikaci Inspirace pro výuku finanční gramotnosti 2024 jsme psali zde a také pod tímto odkazem si ji můžete stáhnout. Byla vydána díky finančnímu daru nadace MONETA Clementia.

Uvidíte, že budete sledovat své žáky plné zaujetí a ani vás nebudou potřebovat. Jaký na ně měla hra dopad si můžete následně ověřit při další hře, o které si napíšeme příště.

Předchozí článekDůchodová reforma zabrala, ale…
Další článekHra Rychlý kvíz
Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Superdávka – reforma sociálních dávek

Od 1. října 2025 došlo v České republice k významné reformě v oblasti sociálních dávek. Vznikla tak zvaná superdávka. Její oficiální název je dávka státní sociální pomoci...

Hra Rychlý kvíz

Jako učiteli finanční gramotnosti se mi při příchodu na odpolední dvouhodinovku finanční gramotnosti občas stává, že vidím, jak malá je energie ve třídě a...

Důchodová reforma zabrala, ale…

Národní rozpočtová rada (NRR) vydala svou každoroční zprávu o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí. Mohlo by se zdát, že jde o další z mnoha dokumentů...