2 Dovolená

Plánování dovolené je pro žáky tématem příjemným, známým, blízkým  a  dostatečně atraktivním. Mohou uplatnit nejen skutečné vědomosti z  oboru:
  • zeměpisu
  • dějepisu
  • přírodopisu
  • informatiky
  • osobní životní  zkušenosti z cestování
  • svou fantazii, představy a velká  přání
Porovnávají své názory z pozice fiktivní role ve skupině, argumentují,  naslouchají názorům ostatních. Ke konečnému řešení dochází dohodou  mezi všemi členy modelové domácnosti.
Z hlediska finančních produktů a služeb je zde příležitost seznámit se s  různými formami spoření a jejich zúročování. V širších souvislostech se  nabízí i:
  • produkty pojištění
  • slevy
  • kontokorent
  • kreditní karta
  • spotřebitelský úvěr

Přesahy do Rámcového vzdělávacího programu a Standardů finanční  gramotnosti.

Vzdělávací oblasti (obory):

Jazyk a jazyková komunikace, Informační a komunikační technologie, Matematika a její aplikace, Člověk a společnost, Člověk a příroda, Umění a  kultura, Osobnostně sociální výchova, Mediální výchova, Multikulturní výchova

Výstupy žáka:

  • Formuluje své osobní představy, porovná je s představami ostatních, plánuje v roli
  • Komunikuje, spolupracuje, naslouchá druhým, diskutuje, argumentuje
  • Vymezí pojmy související s tématem dovolená, třídí je podle různých kritérií
  • Odvodí souvislosti mezi plánováním dovolené a finanční gramotností
  • Analyzuje text, tvoří klíčové otázky, nachází souvislosti jevů
  • Vysvětlí podstatu půjčování peněz, porovná kritéria pro výběr finanční  půjčky, spočítá skutečnou cenu půjčených peněz
  • Zodpovědně se rozhoduje při výběru služeb, stanoví si kritéria výběru,  zvažuje a porovnává možnosti řešení
  • Kalkuluje náklady spojené se zvoleným řešením
  • Navrhne způsoby navýšení příjmů nebo snížení výdajů v rozpočtech  modelových domácností
  • Zpracuje a prezentuje strukturovaný záznam
  • Zobecní zásady zodpovědného rozhodování, objasní jejich podstatu
  • Propojuje smysluplně poznatky různých oborů a osobní životní zkušenosti