Jaký je rozdíl mezi kreditní a debetní kartou, co je to jistina, do jaké maximální výše je vklad na běžném účtu garantován státem? Místo odpovědi děti jen pokrčí rameny.

Česká společnost má mizivé finanční znalosti. Vyplývá to hned z několika odborných průzkumů uskutečněných v minulém roce. Vzdělávání v oblasti hospodaření s penězi a finančních služeb se proto od příštího roku stane součástí školní výuky. V budoucích letech by již na prvním stupni základní školy měli žáci podle ministerstva například vědět, proč si nemohou koupit vše, co chtějí. Na druhém stupni mají být schopni sestavit jednoduchý rozpočet domácnosti. U středoškoláků se pak předpokládá, že dokáží navrhnout, jak řešit schodkový rozpočet.

S výukou finanční gramotnosti mají školy povinnost začít nejpozději v roce 2014. Některé jsou ale v předstihu. Problematiku financí má zahrnutou do rozvrhu již 13 pražských škol, které se zapojily do projektu Rozumíme penězům. Ten poskytuje jak metodickou průpravu učitelům, tak materiály pro školní výuku a další podporu.

Výsledky práce na iniciativních školách jsou skvělé. Děti mají díky výuce dokonce větší rozhled než jejich rodiče. Alespoň to tvrdí zástupkyně jedné z prvních „vlaštovek“ – pedagožka Marie Cibulková. Předává dětem finanční znalosti na základní škole Červený vrch v Praze 6. „Přepočítáváme například kurzovní lístek a snažíme se vypočítat, za kolik bychom si uvařili oběd v některé ze sousedních zemí,“ popisuje průběh jedné ze svých hodin matematiky, v nichž se snaží malým finančníkům ukázat, že se jim jednou nudné početní vzorečky mohou v běžném životě vyplatit. Takové matematické hrátky jsou ale pouze zlomkem celého systému výuky o financích na škole. Na Červeném vrchu se každý ročník druhého stupně pravidelně účastní celodenních tématických projektů. Osmé třídy pak o financích nutí přemýšlet také předmět Svět práce.

Osmáci jsou rozděleni do menších skupin, v nichž předstírají běžné fungování rodiny. „Na základě stanovených příjmů rodičů, počtu dětí a dalších údajů, si musí vytvořit rodinný rozpočet na pět let. Nakupují, plánují dovolenou, učí se, kolik mohou utratit,“ přibližuje Marie Cibulková školní práci, která spíš připomíná letní táborovou hru na dospělé. Možná je jednou zachrání od exekuce.

A jak na změny v centrálních osnovách reagují rodiče? Úmyslu rozumí: „Peníze vládnou světu a život není peříčko. Lidé si kvůli koupi bytu nadělají dluhy, na jejich splátky si pak půjčují jinde, a celý tenhle kolotoč se kolikrát zastaví, až když na dveře zaklepají exekutoři. Myslím, že zavedení výuky finanční gramotnosti, může jedině prospět,“ říká maminka školou povinných dětí Hana Koutská. „Otázkou je, jak látku vysvětlí dětem učitelé, kteří třeba sami nemají nejlepší přehled, a jestli nemohou někteří z nich, spíše než pomoci, nechtěně uškodit,“ vyjadřuje své obavy.

Zapracovat na své osobní finanční gramotnosti mohou pedagogové předtím, než začnou svým svěřencům předávat důležité informace, různými způsoby. Zajímavý návod nabízí například celoevropský internetový portál Dolceta, kde lze v českém jazyce najít praktické výukové plány pro vyučování čtyřiadvaceti finančních témat.

Projekt Zodpovědně s penězi nabízí stále pedagogům vzdělávací semináře. Kromě škol z Prahy se přihlásili další účastníci z krajů Středočeského, Plzeňského, Libereckého, Pardubického, Královéhradeckého a z Vysočiny. Celkem se do zkušební výuky začlenilo 11 000 žáků a finančními experty z banky bylo proškoleno téměř 2 000 učitelů. Právě banky se výuce finanční gramotnosti věnují nejvíce, a také s jejich spoluprací se počítá.

Kde v Praze se již děti učí rozumět financím:

ZŠ Hloubětín, Praha 9
ZŠ Červený Vrch, Praha 6
ZŠ Veronské náměstí, Praha 15
ZŠ Karla Čapka, Praha 10
ZŠ J. A. Komenského, Praha 6
ZŠ a MŠ Radlice, Praha 5
ZŠ Generála Janouška, Praha 9
ZŠ Dr. Edvarda Beneše, Praha 9
ZŠ nám. Curieových, Praha 1
ZŠ Na Smetance, Praha 2
ZŠ Kunratice, Praha 4
ZŠ Radotín, Praha 16
ZŠ a MŠ Bílá, Praha 6

Pražský deník | 22.11.2012 | Rubrika: Z metropole | Strana: 3 | Autor: SYLVIE PETRÁKOVÁ