Výuka finanční gramotnosti proniká do základních škol, ale limitem jsou peníze na projekty.Že by se už svět obrátil vzhůru nohama? Ne, to jen žáci, absolventi kurzu finanční gramotnosti, uplatňují nabyté zkušenosti v praxi. Když ve výzkumu odpovídali na otázku, na co by jim měli rodiče šetřit, více než polovina jako cíl úspor uvedla studium na vysoké škole.
Potěšitelné je, že i další děti by uspořené prostředky využily raději na tvorbu trvalých hodnot než na předměty rychlé spotřeby. Počítač uvedla tři procenta dotázaných žáků, cestování pak sedm procent. Dotazníkovou metodou odpovědělo celkem 719 dětí.

Příprava na život

U dotazovaných šlo o absolventy dlouhodobého vzdělávacího kurzu, který pod názvem Rozumímepenězům organizuje už několik let kladenské občanské sdružení AISIS.
„Děti, které prošly tímto projektem, jsou dobře připraveny na další život. Mají reálné představy o tom, co kolik stojí a naopak nemají přehnané nároky na první mzdu. Vědí také, na kterých výdajích může rodina ušetřit,“ poznamenal k tomu ředitel zmíněného sdružení Martin Ježek.

Klub škol novinkou

Za hlavní novinku nadcházejícího školního roku označuje vznik Klubu škol, který zapojeným školám poskytne všestrannou, zejména metodickou podporu.
Učitel, kterýmázájem stát se lektorem, musí například absolvovat odborný seminář v rozsahu osmdesáti hodin.
Ato něco stojí. Další náklady představují různé pomůcky, jako třeba speciální učebnice. Jak říká Martin Ježek, finance na projekt přicházejí z několika zdrojů – z Evropského sociálního fondu i z rozpočtu zapojených krajů, ale také od sponzora, kterým je už několik let finanční ústav GEMoneyBank.

Užitečné cíle

Hlavní organizátor si nestěžuje, že by peněz nebylo k dispozici dost, ale zároveň tvrdí, že právě finance jsou limitujícím faktorem rozšíření projektu i do dalších částí České republiky, nejen do nynějších pěti krajů a Prahy. Osmyslu projektu je stoprocentně přesvědčený a za pravdu mudávají nejen výsledky průzkumu, zveřejněné minulý týden, ale také učitelé, rodiče a samozřejmě žáci, kteří se tímto způsobem učí větší zodpovědnosti.
Devět z deseti účastníků projektu by nikomu nepůjčilo platební kartu, ani nesdělilo osobní identifikační kód (PIN).
Zapojené děti mají rovněž realistické představy o finančním světě dospělých.
Správně tvrdí, že výdaje na kouření, návštěvy restaurací a dovolené nejsou nezbytné a rodina na nich může ušetřit. Aaž tři čtvrtiny z nich by si jednou chtěly řídit finance na základě osobního rozpočtu.

co možná nevíte j Do vzdělávacího projektu Rozumíme penězům se v novém školním roce zapojí 84 základních škol v pěti krajích – Středočeském, Plzeňském, Libereckém, Pardubickém a na Vysočině stejně jako v Praze. j Kurzem projde 4500 účastníků, většinou žáků 7.–9. tříd. Jeho cílem je zvýšit úroveň finančního vzdělání školáků.

Autor: JOZEF GÁFRIK
Foto popis| SPRÁVNÝ VZTAH K PENĚZŮM. U starších dětí by už měla pomáhat škola.
Foto autor| Foto: Shutterstock.com
Region| Jižní Čechy
Publikováno| Českobudějovický deník; Peníze – příloha; 51
Publikováno| Českokrumlovský deník; Peníze – příloha; 51
Publikováno| Jindřichohradecký deník; Peníze – příloha; 51
Publikováno| Písecký deník; Peníze – příloha; 51
Publikováno| Prachatický deník; Peníze – příloha; 51
Publikováno| Strakonický deník; Peníze – příloha; 51
Publikováno| Táborský deník; Peníze – příloha; 51