moneta logo
logo aisis

Aktivita s mincemi

Cíl: Žáci si připomenou platné české mince.

Časová náročnost: 20 minut

Typ činnosti: diskusní aktivita, hra

Pomůcky: libovolné množství mincí české koruny alespoň jeden kus od každé hodnoty

Postup:

Skupina žáků stojí v kruhu čelem dovnitř s rukama za zády. Učitel žákům sdělí, že postupně jim bude posílat mince české koruny a jejich úkolem je pouze podle hmatu pokusit se spočítat celkovou hodnotu, která jim projde rukama.

Učitel určí prvního žáka, od kterého začne mince posílat. Žáci během aktivity nemluví, počítají v duchu. Mince si posílají za zády po kruhu ve směru hodinových ručiček. Vždy minci, která jim přišla zprava, pošlou doleva. Poslední člověk v kruhu ji opět předává učiteli.

Početnější třídu může učitel rozdělit do dvou kruhů. Na závěr napíše každý žák na lísteček celkovou sumu, kterou napočítal. Učitel žákům sdělí správné řešení a ukáže mince v pořadí, v jakém je posílal.

V následné diskusi se učitel ptá žáků na kritéria a znaky, podle kterých mince rozpoznávali. Diskutuje s žáky o tom, jak mohou mince rozpoznat nevidomí lidé, a také jak rozpoznávají české bankovky (svislé či vodorovné proužky v počtu jednoho až tří v pravém horním rohu na líci).

Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Jak porazit finanční úzkost

Peníze už dávno nejsou jen prostředkem směny. Podle nejnovějších studií z let 2024 a 2025 se staly jedním z hlavních spouštěčů klinické úzkosti a...

Globální dluhový budíček, anebo proč nepodcenit rekordní zadlužení v USA

Zatímco se světové trhy stále vezou na vlně optimismu a česká ekonomika hlásí oživení, v pozadí možná tiká časovaná bomba, kterou mnozí přehlížejí. Americké...

Vkladové produkty – metodika

Při výuce finanční gramotnosti učím žáky dovednost porovnávat jednotlivé finanční produkty a vybírat pro konkrétní potřebu či situaci ten nejvhodnější. Tato dovednost patří mezi...