moneta logo
logo aisis

Žáci základních škol na Vysočině chtějí porozumět penězům

Žáci základních škol v Kraji Vysočina čelí finanční krizi po svém, chtějí porozumět penězům. Projekt finančního vzdělávání Rozumíme penězům v Kraji Vysočina absolvovalo 800 žáků z dvanácti základních škol. S projektem se seznámilo formou seminářů pro celé sborovny celkem 240 učitelů a aktivně učí finanční gramotnost na svých školách 24 učitelů. Realizátorem vzdělávání je Občanské sdružení AISIS a projekt Rozumíme penězům je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Kdyžse děti před dvěma léty začaly seznamovat s pojmy jako kontokorent, směnka, kreditní karta nebo konsolidace dluhů, možná ani netušily, jak často budou o financích v následujících letech slyšet nejen v televizi, ale také ve svých rodinách. Pojem finanční krize se totiž nesmazatelně vepsal do každodenního slovníku médií i občanů naší republiky. S tím, jak důležitou roli v životě dnešního člověka hraje finanční gramotnost a především zodpovědné rozhodování o svých penězích, se dnes děti setkávají na každém kroku. Během výuky však přišli na to, že finanční vzdělávání je nejen potřebné, ale může být i zábavné. „Dokazují nám to ohlasy učitelů, ale i zpětná vazba od samotných žáků – cílové skupiny finančního vzdělávání.“ říká Martin Ježek ředitel projektu Rozumíme penězůmobčanského sdružení AISIS.
Jak správně hospodařit se totiž učili ve fiktivních rodinách, kde každý musel hrát přidělenou úlohu. Převtělovali se tak do rolí otců – živitelů, starostlivých maminek i nezbedných a rozmazlených potomků.
„Žáci zpočátku vše brali jako hru, která je pro ně samozřejmě atraktivnější nežli teoretická část, ale časem zjistili, že finanční gramotnost se dotýká mnoha oblastí jejich současného a hlavně budoucího života. S kladným hodnocením jsme se setkali i u rodičů, kteří ve finančním vzdělávání taktéž vidí přínos pro praktický život.„ říká Mgr. Ivana Šolcová – koordinátor projektu Rozumíme penězům.
„Projekt zcela prakticky připravuje děti na běžné situace v životě, jak si spočítat měsíční výdaje na nákup, bydlení, energie, jídlo, popř. dovolenou. Zapojení do projektu hodnotí učitelé vesměs jako přínosné pro žáky své školy, ale i pro samotné pedagogy,“ říká Stanislava Křížová, manažerka projektu Rozumíme penězům.

Rozumíme penězům

Na Vysočině se do projektu zapojilo a finanční gramotnost vyučuje 12 základních škol: ZŠ Náměšť nad Oslavou, ZŠ Polnička, ZŠ Benešova v Třebíči, ZŠ Lukavec, ZŠ Větrný Jeníkov, ZŠ Želiv, ZŠ Dobrovského v Moravských Budějovicích, ZŠ a MŠ Budkov, ZŠ Myslibořice, ZŠ Bory, ZŠ Třešť, ZŠ Havlíčkova v Jihlavě.
Výuka probíhala ve skupinách – virtuálních rodinách – kde se žáci na konkrétních situacích učili základním principům hospodaření a zodpovědnému rozhodování.

O projektu

Cílem projektu Rozumíme penězům je zvýšit úroveň finančního vzdělání školáků na základních školách. Jeho realizátorem je občanské sdružení AISIS, Je postaven na praktických základech – učí děti sestavit rodinný rozpočet a řešit praktické životní situace. Do dnešního dne se do něj zapojilo sedm krajů, více než 80 škol a 5 000 žáků.
Více na www.rozumimepenezum.cz.

Žďárský deník | 28.3.2012 | Rubrika: U nás doma | Strana: 12 | Autor: Roman Rozbroj
Jihlavský deník | 29.3.2012 | Rubrika: U nás doma | Strana: 8 | Autor: Roman Rozbroj

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Jak nenaletět ve směnárně

S nástupem dovolených přibývá lidí, kteří navštěvují směnárny, aby si v nich za české koruny koupili zahraniční měnu podle destinace jejich zahraniční dovolené. Není však samozřejmostí,...

Bitcoin pro začátečníky

Slova jako Bitcoin nebo kryptoměny jsou již zaběhlými pojmy ve světě financí. Pojďme se podívat, co se za nimi skrývá pohledem lajka a spíše...

Kam uložit rodinnou rezervu?

Jak proplouvat mezi produkty, které jsou dnes trendy na rodinnou rezervu? Jak a kam uložit peníze, které potřebujeme mít rychle k dispozici pro nečekané...