Žáci základních škol v Kraji Vysočina čelí finanční krizi po svém, chtějí porozumět penězům. Projekt finančního vzdělávání Rozumíme penězům v Kraji Vysočina absolvovalo 800 žáků z dvanácti základních škol. S projektem se seznámilo formou seminářů pro celé sborovny celkem 240 učitelů a aktivně učí finanční gramotnost na svých školách 24 učitelů. Realizátorem vzdělávání je Občanské sdružení AISIS a projekt Rozumíme penězům je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Kdyžse děti před dvěma léty začaly seznamovat s pojmy jako kontokorent, směnka, kreditní karta nebo konsolidace dluhů, možná ani netušily, jak často budou o financích v následujících letech slyšet nejen v televizi, ale také ve svých rodinách. Pojem finanční krize se totiž nesmazatelně vepsal do každodenního slovníku médií i občanů naší republiky. S tím, jak důležitou roli v životě dnešního člověka hraje finanční gramotnost a především zodpovědné rozhodování o svých penězích, se dnes děti setkávají na každém kroku. Během výuky však přišli na to, že finanční vzdělávání je nejen potřebné, ale může být i zábavné. „Dokazují nám to ohlasy učitelů, ale i zpětná vazba od samotných žáků – cílové skupiny finančního vzdělávání.“ říká Martin Ježek ředitel projektu Rozumíme penězům z občanského sdružení AISIS.
Jak správně hospodařit se totiž učili ve fiktivních rodinách, kde každý musel hrát přidělenou úlohu. Převtělovali se tak do rolí otců – živitelů, starostlivých maminek i nezbedných a rozmazlených potomků.
„Žáci zpočátku vše brali jako hru, která je pro ně samozřejmě atraktivnější nežli teoretická část, ale časem zjistili, že finanční gramotnost se dotýká mnoha oblastí jejich současného a hlavně budoucího života. S kladným hodnocením jsme se setkali i u rodičů, kteří ve finančním vzdělávání taktéž vidí přínos pro praktický život.„ říká Mgr. Ivana Šolcová – koordinátor projektu Rozumíme penězům.
„Projekt zcela prakticky připravuje děti na běžné situace v životě, jak si spočítat měsíční výdaje na nákup, bydlení, energie, jídlo, popř. dovolenou. Zapojení do projektu hodnotí učitelé vesměs jako přínosné pro žáky své školy, ale i pro samotné pedagogy,“ říká Stanislava Křížová, manažerka projektu Rozumíme penězům.
Rozumíme penězům
Na Vysočině se do projektu zapojilo a finanční gramotnost vyučuje 12 základních škol: ZŠ Náměšť nad Oslavou, ZŠ Polnička, ZŠ Benešova v Třebíči, ZŠ Lukavec, ZŠ Větrný Jeníkov, ZŠ Želiv, ZŠ Dobrovského v Moravských Budějovicích, ZŠ a MŠ Budkov, ZŠ Myslibořice, ZŠ Bory, ZŠ Třešť, ZŠ Havlíčkova v Jihlavě.
Výuka probíhala ve skupinách – virtuálních rodinách – kde se žáci na konkrétních situacích učili základním principům hospodaření a zodpovědnému rozhodování.
O projektu
Cílem projektu Rozumíme penězům je zvýšit úroveň finančního vzdělání školáků na základních školách. Jeho realizátorem je občanské sdružení AISIS, Je postaven na praktických základech – učí děti sestavit rodinný rozpočet a řešit praktické životní situace. Do dnešního dne se do něj zapojilo sedm krajů, více než 80 škol a 5 000 žáků.
Více na www.rozumimepenezum.cz.
Žďárský deník | 28.3.2012 | Rubrika: U nás doma | Strana: 12 | Autor: Roman Rozbroj
Jihlavský deník | 29.3.2012 | Rubrika: U nás doma | Strana: 8 | Autor: Roman Rozbroj