Důvodem potřeby nového bydlení může být:
- změna zaměstnání rodičů
- potřeba většího bytu v souvislosti s věkem dětí
- uspokojení osobních koníčků spojených s bydlením na venkově/ve městě
- potřeba snížit náklady na bydlení,…
Tato lekce přivede žáky k poznání nových finančních produktů, především hypotečního úvěru a stavebního spoření. V kontextu ukázkových příběhů ze sousedství se setkají i s pojmy investice a spotřebitelský úvěr.
K zodpovědnému rozhodování by opět měla přispět:
- pravidla týmové spolupráce
- zvažování všech souvisejících kritérií
- promyšlená kalkulace
- porovnávání různých možností řešení
K posílení dovednosti konzultovat s odborníky je možno ke spolupráci přizvat např. pracovníky realitní kanceláře nebo finanční poradce.
Přesahy do Rámcového vzdělávacího programu a Standardů finanční gramotnosti
Vzdělávací oblasti (obory):
Jazyk a jazyková komunikace, Informační a komunikační technologie, Matematika a její aplikace, Člověk a společnost, Člověk a příroda, Umění a kultura, Osobnostně sociální výchova, Mediální výchova, Multikulturní výchova
Výstupy žáka:
Diskutuje, popisuje, odvozuje souvislosti, argumentuje, domýšlí příběhy, zařazuje zkušenosti, spolupracuje, prezentuje
Porovnává svá kritéria životní úrovně s předloženými, objasní význam kritérií, porovnává podmínky bydlení jednotlivých modelových domácností a posuzuje jejich životní úroveň
Čte a analyzuje příběh, diskutuje, hledá fakta a souvislosti finančního rozhodování
Volí způsob skupinové prezentace, prezentuje fakta a odlišuje je od svých názorů
Studuje odborné texty, ověřuje si získané poznatky, konzultuje s odborníkem
Formuluje výhody, nevýhody a úskalí různých řešení, zobecňuje a zaznamenává nové poznatky do schématu
Formuluje otázky, vědomosti a názory na vybrané FP
Rozhoduje se na základě zjištěných a ověřených faktů, dlouhodobých plánů své modelové domácnosti a názorů všech jednotlivých členů domácnosti
Zpracuje strategický plán k řešení situace spojené s finančním rozhodováním (CO, JAK, KDY)
Vypracuje finanční plán řešení situace spojené s finančním rozhodováním (CO, ZA KOLIK, jaký FP, jakou FS), zvažuje míru rizika svých rozhodnutí
Vyhodnocuje krátkodobé a dlouhodobé dopady navržených řešení do rozpočtu