Co víme o penězích samotných? A co bychom možná ještě měli vědět? To jsou vstupní otázky do tématu, jehož cílem je provést žáky historií, současností i blízkou budoucností peněz. Setkají se s vývojem forem, typů, ochrany i používání peněz. Blíže poznají společnou evropskou měnu.
Toto téma dává hodně příležitostí k poznání:
- jak se v současnosti s penězi pracuje (hlavně s těmi virtuálními)
- různých forem platebního styku
- seznámení se s platebními kartami a pravidly jejich bezpečného používání
- přehledu o základních finančních produktech a službách propojených s rozpočtem domácnosti
Žáci diskutují a tvoří etické principy finančního rozhodování a nakládání s penězi. Téma je také příležitostí ke zdokonalování dovednosti práce s odborným textem. Je zde přirozená možnost ke:
- vzájemnému učení
- diskusím
- zapracování osobní zkušenosti
- získané poznatky si ověřit v přiloženém testu
Přesahy do Rámcového vzdělávacího programu a Standardů finanční gramotnosti
Vzdělávací oblasti (obory):
Jazyk a jazyková komunikace, Informační a komunikační technologie, Matematika a její aplikace, Člověk a společnost, Umění a kultura, Osobnostně sociální výchova, Mediální výchova, Multikulturní výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Výstupy žáka:
Vyjádří svůj postoj k penězům a k různým tvrzením o penězích
Pojmenuje známá fakta o české měně, zjistí fakta o českých mincích a bankovkách, popíše jejich vzhled, rozpozná alespoň jeden ochranný znak bankovek
Diskutuje, popisuje, odvozuje souvislosti, argumentuje, spolupracuje, prezentuje
Stručně popíše historii a vývoj peněz, historii české měny
Zjistí měny vybraných států a země, kde je možno platit Eurem, zjistí aktuální kurzy Eura
Volí strategii vzájemného učení, učí se navzájem, rozlišuje mezi faktem a názorem, tvoří myšlenkovou mapu jako výukový rámec tématu
Uvede funkce platebních karet (bezhotovostní platby, výběr peněz v hotovosti, dobíjení kreditu mobilního telefonu, příp. cestovní pojištění, pojištění zneužití karty,…), objasní základní pravidla bezpečného používání platebních karet a rizika jejich zneužití, vysvětlí rozdíl mezi debetní a kreditní kartou
Posoudí výhody bezhotovostních plateb
Vypracuje závěrečný test na téma peníze, používají informační materiály a vlastní záznamy
Formuluje osobní zkušenosti, poznatky, přínos z práce individuální, skupinové i společné