Tato lekce je v pořadí poslední, závěrečnou částí projektu. Jejím úkolem je tedy umožnit žákům mimo jiné ohlédnutí za některými z témat předcházejících, vyhodnotit a uzavřít práci s rozpočtem modelových domácností, demonstrovat praktické možnosti využití tematického portfolia jako významného informačního zdroje.
Samostatným novým tématem lekce jsou smlouvy. Co bychom měli o smlouvách vědět? Nejdříve je potřeba objasnit:
- co to smlouva je
- čeho se obvykle týká
- jaké má obsahovat údaje
- jak je potřeba přistupovat k jejímu uzavírání
Na řadě konkrétních příkladů z praxe jsou demonstrovány situace, k nimž může dojít při zanedbání zodpovědného přístupu ke smlouvě. Žáci se opět setkají s různými finančními produkty a službami, tentokrát s důrazem na smlouvy, které je k jejich získání potřeba podepsat.
V rámci dokončení projektu se závěrečná část lekce soustředí na vytváření dalšího osobního produktu každého z žáků – osobního plánu jako vize svého dalšího života. Do svého dlouhodobého plánu zahrnují i využití konkrétních finančních produktů a služeb. Touto aktivitou si rovněž ověřují klíčovou kompetenci, která je provázela po celou dobu projektu – zodpovědné rozhodování.
Přesahy do Rámcového vzdělávacího programu a Standardů finanční gramotnosti
Vzdělávací oblasti (obory):
Jazyk a jazyková komunikace, Informační a komunikační technologie, Matematika a její aplikace, Člověk a společnost, Člověk a příroda, Umění a kultura, Osobnostně sociální výchova, Mediální výchova, Multikulturní výchova
Výstupy žáka:
Rekapituluje své poznatky a postupy řešení, zobecní zkušenosti, formuluje alternativní řešení
Spolupracuje ve skupině, argumentuje, prezentuje, hodnotí
Pojmenuje základní typy smluv, vysvětlí význam smlouvy, uvede rizika spojená s nesprávným obsahem smlouvy nebo nezodpovědným způsobem jejího uzavírání
Analyzuje oficiální texty smluv, vysvětlí jejich obsah; vysvětlí, co by měla každá smlouva obsahovat a proč; používá své portfolio Rozumíme penězům jako informační zdroj
Objasní konkrétní problematiku koupě na zkoušku, smluvní pokuty, náhrady škody, doby ručení a nájemní smlouvy; argumentuje výhody práce s osobním rozpočtem
Vytvoří časovou přímku jako vizi svého života, odvodí souvislosti mezi očekávanou životní úrovní a profesní přípravou, získáváním životních zkušeností a finanční gramotností
Konfrontuje svou osobní životní vizi s vizí druhého, hledá kompromisy nebo jiná možná řešení, stanoví priority a kritéria rozhodování; reflektují získané poznatky, zkušenosti, pocity a prožitky