moneta logo
logo aisis

Náklady domácností na pitnou vodu – metodika

Cíl: Žáci zjistí výši nákladů na vodu v rámci rozpočtu domácnosti.

Časová náročnost: 45 minut

Typ činnosti: diskusní aktivita, čtení s porozuměním, počítání ceny

Pomůcky: kalkulačka, přístup na web www.rozumimepenezum.cz

Postup:

Učitel žáky vyzve, aby odhadli a zapsali:

  • Kolik litrů pitné vody spotřebuje denně průměrný občan České republiky.
  • Při jaké činnosti člověk v domácnosti spotřebuje nejvíce vody.
  • Kolik korun stojí 1000 litrů pitné vody v jejich regionu.
  • Kolik korun měsíčně činí náklady na pitnou vodu pro průměrnou čtyřčlennou domácnost.
  • Co je vodné a stočné.

Následně jejich tipy zapisuje na tabuli.

Učitel žákům sdělí, aby na webu www.rozumimepenezum.cz, zjistili a vypočítali pravdivé údaje. Veškerá potřebná data zjistí v následujících článcích:

Vodné a stočné

Kolik stojí pitná voda v ČR

Spotřeba pitné vody v ČR

Následně učitel s žáky zkontroluje odpovědi a porovnají je s původními odhady.

Na konec žáci v diskusi s učitelem navrhují úsporná opatření v domácnosti, která by mohla smysluplným způsobem snížit spotřebu pitné vody.

Předchozí článekSpotřeba pitné vody v ČR
Další článekTermínovaný vklad
Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si...

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit...