moneta logo
logo aisis

Na co si mám dát před podpisem smlouvy pozor?

Zodpovědný spotřebitel ctí před podpisem každé smlouvy pravidlo nejhorší možné varianty a pravidlo úniku.

a)    pravidlo nejhorší možné varianty – než pod smlouvu připojím podpis na znamení svého úplného souhlasu s jejím zněním, musím být připraven/a nést následky, které plynou z katastrofického scénáře průběhu smlouvy. Pokud podepíšu něco, co hodím za hlavu s myšlenkou „to se přece nestane“, nemůžu se později rozčilovat, že podmínky smlouvy jsou v případě mého pochybení kruté. Pokud smlouvě nerozumím, musím se o ní poradit s někým, kdo rozumí, nikoli ji důvěřivě nebo lehkomyslně podepsat. Právní gramotnost v tomto smyslu stojí až za nezbytnou schopností odolat psychologickému nátlaku a manipulaci protistrany.

b)    pravidlo úniku – před podpisem smlouvy si pohlídám, že budu mít v budoucnu stejnou možnost ze smlouvy odejít, jako moje protistrana, a že vím, jak (za jakých podmínek) to mohu udělat. Podmínky pro případné odstoupení, především lhůty, si pak musím pohlídat.

 

Kromě toho doporučuji alespoň zběžně zkontrolovat:

c)    zda skutečně existuje subjekt, se kterým smlouvu uzavírám (obchodníky najdete nejen v obchodním, ale také v živnostenském rejstříku; neziskové nevládní subjekty mají v rejstřících ministerstva; fyzické osoby uvádějí číslo OP, které je možné zkontrolovat v databázi policie – zda nejsou doklady zrovna ztracené nebo kradené) a jestli na něj při rešerši na internetu nenajdu jen samé negativní ohlasy

co přesně je předmětem smlouvy, tj. za co platím (předejdete tak např. zklamání z toho, že jste si mysleli, že Vám protistrana poskytne úvěr a ona jen slíbila, že Vám za odměnu pomůže o něj někde požádat – bez garance výsledku). Pokud kupujete nemovitost nebo jinou věc vysoké hodnoty, nelitujte peněz a nechejte smlouvu připravit advokáty; ti jsou proti svým případným profesním chybám pojištění – a Vy s nimi.

 

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si...

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit...