moneta logo
logo aisis

Děti se učí, jak vystačit s rodinným rozpočtem

Na deseti základních školách v kraji se školáci setkávají s projektem Zodpovědně s penězi. Žáci se naučí zacházet s penězi.
TURNOV Kde se vezmou peníze v bankomatu, že zájmové kroužky nejsou zadarmo, dovolená i dětský tábor také něco stojí a že domácí rozpočet tvoří mnohem víc položek než jen jídlo a zábava. To se začínají učit děti již na základní škole. A učí se i jejich učitelé.

Do projektu Zodpovědně s penězi se v Libereckém kraji naplno zapojilo deset škol. Finanční gramotnost jako součást výuky jiných předmětů, třeba pracovní činnosti, budou postupně učit i další školy.

„Děti jsou zvyklé prakticky jen přijímat a nevědí, kde rodiče berou peníze, neumějí si dopočítat výdaje rodiny. Výuku jsme zavedli v prvním pololetí osmé třídy a ve druhém pololetí deváté a máme s tím dobré zkušenosti. Děti to baví,“ popisují učitelky frýdlantské základní školy Gábina Hanzlová a Hanka Kulhavá.

Děti se zároveň učí pracovat ve skupinách, a dokonce o výuce hovoří i doma. Cílem projektu není z dětí vychovat finanční odborníky, ale leckterá hlava rodiny doma od potomka může zaslechnout, že moc kouří nebo chodí na pivo a rodinu to stojí peníze.

Výuka probíhá tak, že žáci si hrají na možné příběhy. Vylosují si nebo si vyberou fiktivní osobu, kterou by chtěli být, třeba otec, matka, dcera, a vytvoří rodinu. Pak je čeká sestavení rodinného rozpočtu, kdy si musí vyhledat všechny položky, ze kterých se skutečný rodinný rozpočet skládá. Od nákladů na bydlení přes zábavu a koníčky po potraviny. „Až přijdu domů, tak se zeptám, kolik stojí moje kroužky. Nikdy jsem se o to nezajímala. Naši mi vše zaplatili a já jsem pak třeba přestala chodit uprostřed roku,“ překvapeně pronesla po sestavení fiktivního rozpočtu žákyně osmé třídy. Děti ve fiktivní rodině prožijí dvouleté hospodaření, během kterého je čeká například nákup auta nebo dovolená a vidí, co vše hospodaření domácnosti ovlivňuje.

„Je důležité, aby se děti naučily nesáhnout po první nabídce, aby se naučily si vybírat, porovnávat. Seznámí se s leasingem, finančním úvěrem a naučí se i počítat s tím, že třeba auto neznamená jen přímý náklad při jeho pořízení, ale že stojí peníze i během užívání a že i s tím je nutné počítat,“ vysvětluje autorka jedinečné učebnice a odborná garantka projektu Jitka Kašová.

Samotní učitelé si v seminářích, z nichž jeden probíhal právě včera v Turnově, vyzkoušejí, jak výuka probíhá v praxi. V rámci svého vzdělávání se stávají žáky. „Pro školy, které bojují o každou korunu, je určitě důležité, že mají semináře i přímou podporu na školách zdarma,“ říká manažerka projektu Zuzana Kortusová. Peníze Aisis získal z evropských fondů, státního rozpočtu a grantu Libereckého kraje.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=274&r=mfseverocech&idc=1489263

 

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Mzdy v ČR za 2. čtvrtletí roku 2022

Průměrná měsíční hrubá mzda v České republice ve 2. čtvrtletí překročila hranici čtyřiceti tisíc, když dosáhla částky 40 086 Kč, což je v meziročním...

Průzkum finanční gramotnosti ČBA 2022

Česká bankovní asociace (ČBA) ve spolupráci s agenturou Ipsos opět přišla s výsledky měření finanční gramotnosti Čechů za rok 2022. Letos do průzkumu zařadili...

Jak chytře a efektivně na půjčky

Touha něco vlastnit nebo něco zažít je základním kamenem úvěrových reklam cílící na naše emoce a potřeby. V posledních letech byl boom hypotéčního byznysu, ale...