Program Rozumíme penězům spustil v březnu 2023 online test finanční gramotnosti pro základní školy. Cílem testu je poskytnout nejen školám jednoduchý nástroj, který bude sloužit k ověření úrovně finanční gramotnosti u žáků na konci jejich docházky na základní školu.
Mají školy povinnost učit finanční gramotnost?
Test finanční gramotnosti Rozumíme penězům je vytvořen v souladu s cíli Standardu finanční gramotnosti tak, jak jej připravilo Ministerstvo financí ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem průmyslu a obchodu. Výuka finanční gramotnosti je pro školy povinná a měla by být průběžná. Závaznost Standardu finanční gramotnosti vyplývá z jeho integrace do Rámcového vzdělávacího programu, který definuje závazné očekávané výstupy, které musí školy plnit i v oblasti finanční gramotnosti. Na základě těchto skutečností mají školy povinnost implementovat finanční gramotnost do svých školních vzdělávacích programů. Finanční gramotnost by neměla být pouze nahodilá a jen pro určitou část žáků.
O čem je test
Online test Rozumíme penězům je veřejně dostupný zde. Respondenti jsou testování ze znalostí, dovedností i postojů spojených s financemi. Až doposud obsahoval čtyřicet otázek, z nichž systém automaticky při spuštění sestaví test čítající šestnáct testových otázek zpravidla se čtyřmi možnostmi odpovědí, kdy právě jedna je správná.
Nově prošel test rozšířením a přibylo do něj dalších čtrnáct otázek. Díky náhodnému losování otázek je možné jej absolvovat i opakovaně bez obav z toho, že by byl stejný.
Na začátku testu jsou po respondentech vyžadovány údaje, jako jsou jméno, věk či email. Údaje slouží pouze k zaslání podrobných výsledků na email a zároveň pro vystavení certifikátu o absolvování testu, který je rovněž součástí emailu. Najdete ho pod aktivním odkazem „Download Certificate“.

Test zabere přibližně deset až dvanáct minut a jeho výsledek je bezprostředně odeslán na email respondenta. Pokud ve svém emailu nenaleznete výsledek testu, zkuste se podívat do spamu. Před započetím testu může učitel svým žákům sdělit, aby do příslušné kolonky vyplňovali jeho email a on mohl s výsledky dále pracovat. Případně mohou žáci email o absolvování testu učiteli přeposlat.
Cíl rozšíření testu
Cílem rozšíření tetu o další otázky je získat ještě lepší nástroj pro diagnostiku konkrétních slabin českých žáků v porozumění financím a tím mít možnost lépe cílit jejich vzdělávání.
Předmětem rozšíření jsou oblasti zodpovědného zadlužování, kyberbezpečnosti spojené s penězi, spotřebitelská práva, problematika pojištění a chápání složeného úročení. Otázky z těchto oblastí již byly součástí původní verze testu. Došlo zde pouze k rozšíření o další situace.
Výsledky testu
V roce 2024 si test vyzkoušelo 2149 lidí s úspěšností 59,8 %. V letošním roce to bylo doposud 3006 lidí s úspěšností 55,8 %. Za celou dobu testu systém zaznamenal 11 509 odpovědí s úspěšností 66,9 %. Podrobněji jsme o výsledcích psali v dřívějších příspěvcích Test finanční gramotnosti Rozumíme penězům a Jak jsou žáci finančně gramotní.
Proč je finanční gramotnost důležitá
Pokud je na škole věnována finanční gramotnosti dostatečná pozornost a výuka není koncipována pouze nahodile, mají děti šanci získat nejen spoustu znalostí z oblasti financí, ale zároveň se o nich naučit přemýšlet v souvislostech.
Děti mají díky promyšlené a systematické výuce možnost také rozvíjet i zodpovědnost a kritické myšlení. Učí se finančnímu plánování, porozumění finančním produktům a jejich využití. Hodnotí různá rizika spojená s finanční rozhodováním a při rozmanitých simulacích čelí důsledkům takovýchto rozhodnutí.
Zároveň může učitel formovat postoje dětí k otázkám osobních financí a žáci se mohou navzájem takovými postoji ovlivňovat a vidět, jak o financích přemýšlí vrstevníci. To je užiteční především u dětí ze sociálně slabších rodin, kde děti přejímají špatné finanční návyky svých rodičů. A je zde velká pravděpodobnost, že v budoucnosti půjdou v jejich šlépějích.Dobře nastavená výuka finanční gramotnosti může významně napomoci k získání správným finančním návykům, které u dětí v budoucnu povedou k dosažení finanční prosperity.



