moneta logo
logo aisis

Test finanční gramotnosti pro žáky základních škol

Program Rozumíme penězům spustil v březnu 2023 online test finanční gramotnosti pro základní školy. Cílem testu je poskytnout nejen školám jednoduchý nástroj, který bude sloužit k ověření úrovně finanční gramotnosti u žáků na konci jejich docházky na základní školu. 

Mají školy povinnost učit finanční gramotnost?

Test finanční gramotnosti Rozumíme penězům je vytvořen v souladu s cíli Standardu finanční gramotnosti tak, jak jej připravilo Ministerstvo financí ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem průmyslu a obchodu. Výuka finanční gramotnosti je pro školy povinná a měla by být průběžná. Závaznost Standardu finanční gramotnosti vyplývá z jeho integrace do Rámcového vzdělávacího programu, který definuje závazné očekávané výstupy, které musí školy plnit i v oblasti finanční gramotnosti. Na základě těchto skutečností mají školy povinnost implementovat finanční gramotnost do svých školních vzdělávacích programů. Finanční gramotnost by neměla být pouze nahodilá a jen pro určitou část žáků.

O čem je test

Online test Rozumíme penězům je veřejně dostupný zde. Respondenti jsou testování ze znalostí, dovedností i postojů spojených s financemi. Až doposud obsahoval čtyřicet otázek, z nichž systém automaticky při spuštění sestaví test čítající šestnáct testových otázek zpravidla se čtyřmi možnostmi odpovědí, kdy právě jedna je správná. 

Nově prošel test rozšířením a přibylo do něj dalších čtrnáct otázek. Díky náhodnému losování otázek je možné jej absolvovat i opakovaně bez obav z toho, že by byl stejný.

Na začátku testu jsou po respondentech vyžadovány údaje, jako jsou jméno, věk či email. Údaje slouží pouze k zaslání podrobných výsledků na email a zároveň pro vystavení certifikátu o absolvování testu, který je rovněž součástí emailu. Najdete ho pod aktivním odkazem „Download Certificate“. 

certifikát Rozumíme penězům
certifikát Rozumíme penězům

Test zabere přibližně deset až dvanáct minut a jeho výsledek je bezprostředně odeslán na email respondenta. Pokud ve svém emailu nenaleznete výsledek testu, zkuste se podívat do spamu. Před započetím testu může učitel svým žákům sdělit, aby do příslušné kolonky vyplňovali jeho email a on mohl s výsledky dále pracovat. Případně mohou žáci email o absolvování testu učiteli přeposlat.

Cíl rozšíření testu

Cílem rozšíření tetu o další otázky je získat ještě lepší nástroj pro diagnostiku konkrétních slabin českých žáků v porozumění financím a tím mít možnost lépe cílit jejich vzdělávání.

Předmětem rozšíření jsou oblasti zodpovědného zadlužování, kyberbezpečnosti spojené s penězi, spotřebitelská práva, problematika pojištění a chápání složeného úročení. Otázky z těchto oblastí již byly součástí původní verze testu. Došlo zde pouze k rozšíření o další situace.

Výsledky testu

V roce 2024 si test vyzkoušelo 2149 lidí s úspěšností 59,8 %. V letošním roce to bylo doposud 3006 lidí s úspěšností 55,8 %. Za celou dobu testu systém zaznamenal 11 509 odpovědí s úspěšností 66,9 %. Podrobněji jsme o výsledcích psali v dřívějších příspěvcích Test finanční gramotnosti Rozumíme penězům a Jak jsou žáci finančně gramotní.

Proč je finanční gramotnost důležitá

Pokud je na škole věnována finanční gramotnosti dostatečná pozornost a výuka není koncipována pouze nahodile, mají děti šanci získat nejen spoustu znalostí z oblasti financí, ale zároveň se o nich naučit přemýšlet v souvislostech. 

Děti mají díky promyšlené a systematické výuce možnost také rozvíjet i zodpovědnost a kritické myšlení. Učí se finančnímu plánování, porozumění finančním produktům a jejich využití. Hodnotí různá rizika spojená s finanční rozhodováním a při rozmanitých simulacích čelí důsledkům takovýchto rozhodnutí. 

Zároveň může učitel formovat postoje dětí k otázkám osobních financí a žáci se mohou navzájem takovými postoji ovlivňovat a vidět, jak o financích přemýšlí vrstevníci. To je užiteční především u dětí ze sociálně slabších rodin, kde děti přejímají špatné finanční návyky svých rodičů. A je zde velká pravděpodobnost, že v budoucnosti půjdou v jejich šlépějích.Dobře nastavená výuka finanční gramotnosti může významně napomoci k získání správným finančním návykům, které u dětí v budoucnu povedou k dosažení finanční prosperity. 

Předchozí článekJak porazit finanční úzkost
Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Jak porazit finanční úzkost

Peníze už dávno nejsou jen prostředkem směny. Podle nejnovějších studií z let 2024 a 2025 se staly jedním z hlavních spouštěčů klinické úzkosti a...

Globální dluhový budíček, anebo proč nepodcenit rekordní zadlužení v USA

Zatímco se světové trhy stále vezou na vlně optimismu a česká ekonomika hlásí oživení, v pozadí možná tiká časovaná bomba, kterou mnozí přehlížejí. Americké...

Vkladové produkty – metodika

Při výuce finanční gramotnosti učím žáky dovednost porovnávat jednotlivé finanční produkty a vybírat pro konkrétní potřebu či situaci ten nejvhodnější. Tato dovednost patří mezi...