Výše poplatků, vzdálenost pobočky, možnost úvěrování. Kritéria, která by vás měla zajímat.

Bankovní účet je nezbytným pomocníkem při každodenní správě finančních potřeb. Jde jen o to, vybrat si správný. Porovnávat nabídku všech bank je těžkou zkouškou trpělivosti bez záruky úspěchu. Zájemce by si měl nejdříve udělat seznam požadavků, které má běžný účet splňovat a pak si určit pořadí důležitosti (vzdálenost pobočky, výše poplatků, možnost úvěrování, ovládání z mobilu).

Neexistuje univerzální návod, jak poznat nejvýhodnější účet, protože každý člověk má jiné potřeby a požadavky. Důchodce žijící v malém městě bude mít jiná kritéria výběru, než student zvyklý všechno řešit v běhu z mobilu, nebo než mladá rodina, jejíž rozpočet se mění každým okamžikem. Pro starší zákazníky je často důležité, aby měli konkrétní pobočku na dosah, protože to jim dodává pocit jistoty. Každý vítá také blízkost bankomatu.

Student se dostupností pobočky nezabývá. Pokud dostane zajímavou aplikaci bankovnictví do mobilu, k tomu bezkontaktní platební nálepku a možnost dialogu přes sociální sítě, pravděpodobně se rozhodne rychle.
Mladá rodina pak potřebuje účet v bance, která nabízí rovnou i kontokorent nebo spotřebitelský úvěr a výhledově i hypotéku. Anebo může jít o půjčku na auto, spoření pro děti a různé pojištění. Zaměří se tedy na porovnávání účtů v bankách, které těmto požadavkům vyhovují.

Většina bank však standardně nabízí takzvané balíčky služeb. Ty mohou být zajímavé. „Je to předem sestavená sada služeb za určenou cenu. V balíčku je zpravidla zahrnuto zúčtování příchozích a odchozích plateb, včetně trvalých příkazů, debetní neboúvěrová platební karta, výběry z bankomatu, možnost správy účtu pomocí telefonu nebo přes internet, nabídka kontokorentu a informační servis. Mám na mysli například výpisy, zasílání krátkých textových zpráv o platbě kartou, informace o zůstatku a podobně,“ říká Iva Štylerová, ředitelka útvaru osobního bankovnictví GE Money Bank.

Některé parametry služeb se pochopitelně mohou lišit. Jedna banka má například platební karty se zajímavým věrnostním programem, jiná výhodnější úvěr, třetí zajímavější aplikaci do mobilu. Balíčková konta se liší také strukturou poplatků. V rámci tarifu za vedení účtu bývají některé operace zdarma (například jistý počet příkazů a výběrů z bankomatu, používání internetového bankovnictví), nebo si banka neúčtuje žádný pravidelný měsíční poplatek, pokud zákazník posílá na účet určitou částku. Některé banky připisují zase odměnu za placení kartou, jiné zvýhodňují elektronické operace.

Kromě balíčků služeb nabízejí některé finanční instituce i takzvaná transparentní konta. Zájemce si vybírá jen ty úkony, které bude používat.
V obou případech platí, že člověk by si měl vybírat účty jen v těch bankách, které tuto problematiku vysvětlují srozumitelně.

Kodex mobility

Pro dobrý výběr je však nutné znát základní finanční pojmy, například vědět, jaký je rozdíl mezi debetní a úvěrovou kartou, kontokorentem a spotřebitelským úvěrem, úrokem a roční procentní sazbou nákladů. Pro starší osoby to může být problém, ale dnes se už o bankovních produktech učí i žáci základních škol.

„Například v rámci projektu finanční gramotnosti, který realizuje GE Money Bank spolu s občanským sdružením AISISpod názvem Rozumíme penězům. S jeho pomocí už bylo proškoleno 2500 učitelů a ti přiblížili základy finanční osvěty 16 tisícům žáků. Možná máte doma jednoho z nich a mohl by vám poradit,“ říká Iva Štylerová.

Při výběru účtu věnujte pozornost tomu, jak banka komunikuje. To znamená, jak funguje telefonická informační linka, zda má přehledné webové stránky, zda jsou bankovní referenti vstřícní. Pokud už člověk má účet, ale není s ním spokojen a chce přejít jinam, lze využít kodex mobility. Přijala ho většina bank a v praxi znamená, že starý účet ani nemusíte osobně vypovědět. Stačí, když požádáte o zřízení účtu v nové bance a ona vyřídí převod za vás.

Autorka spolupracuje s projektem www.rozumimepenezum.cz, který přispívá ke zvyšování finanční gramotnosti.

„Neexistuje univerzální návod, jak poznat nejvýhodnější účet, protože každý člověk má jiné potřeby. Většina bank však standardně nabízí takzvané balíčky služeb. Ty mohou být zajímavé.“

 

Finančně gramotní nemají problémPlzeňský deník | 23.3.2015 | Rubrika: Příloha – moje peníze | Strana: 52 | Autor: SVĚTLANA RYŠKOVÁ | Téma: GE Money – strategie, rozhovory, citace