Práce dětí v projektu je postavena na řešení modelových situací spojených s finančním rozhodováním. Děti pracují v modelových domácnostech, jejichž úvodní finanční nastavení je předem dáno. Postupně se seznamují s různými situacemi, do kterých se mohou dostat v reálném životě. V žádném případě se nejedná o řešení problémů a otázek týkajících se rodinného prostředí dětí. Prostor reálných osobních a rodinných financí je prostorem, kterému se projekt „RP“ důsledně vyhýbá.
- řešení jednotlivých situací je postaveno na dovednostech, které je třeba u žáků rozvíjet
- je vhodné, aby se rodiče seznámili s obsahem a metodami práce v projektu – obava z narušení soukromí je neopodstatněná
- finanční vzdělávání dětí je postaveno na tom, že děti nenosí informaci z rodin do školy, ale naopak děti přináší informace domů
- vědomí „hodnoty peněz“ je u dětí vstupujících do projektu obecně velmi malé. Nemalé procento rodičů dětí, které projektem prošly, uvádí, že se výuka finančního vzdělávání pozitivně promítla i do „rodinného klimatu“
- finanční vzdělávání může pozitivně působit na poli prevence konfliktních situací v rodině
- finanční vzdělávání Zodpovědně s penězi je přitom nastaveno tak, že si konkrétní vyučující může nalézt cesty k tomu, aby byli do finančního vzdělávání dětí zapojeni i jejich rodiče