Jako učiteli finanční gramotnosti se mi při příchodu na odpolední dvouhodinovku finanční gramotnosti občas stává, že vidím, jak malá je energie ve třídě a soustředění žáků je ta tam. Unavené děti se dívají do prázdna a je mi jasné, že jakákoli náročnější činnost by šla mimo ně.
Tady vznikla potřeba vytvořit aktivity do předmětu finanční gramotnost, které by mi pomohly žáky probudit a připravit je na soustředěnou práci. Jednou takovou je Rychlý kvíz. Je to aktivita, ve které hraje každý sám za sebe a jedno její kolo zabere deset minut. Hra je svižná a kombinuje v sobě rychlé myšlení se znalostmi ze světa financí.
Cílem aktivity je na jedné straně aktivizovat myšlení, probudit pozornost a naladit třídu na spolupráci. Na straně druhé žáci využívají již získané znalosti z předmětu finanční gramotnost, opakují si, dozvídají se i nové více či méně důležité informace.
Metodický materiál Rozumíme penězům
Pojďme se na aktivitu podívat blíže. Pro hru potřebujete karty, které jsou obsahem metodického materiálu Rychlý kvíz, který najdete v publikaci Inspirace pro výuku finanční gramotnosti 2024. V mém metodickém materiálu jich najdete třicet. Tudíž až třicet žáků může hrát najednou. Každá karta je zaměřená na nějaké téma. Podobným způsobem lze vytvořit další karty. Stačí mít jen nápad. Tento herní formát lze využít ve škole i při jakémkoli jiném předmětu.
Jak pracovat s kartami
V principu jde o to, že každá karta má z jedné strany otázky a z druhé správné odpovědi. Žáci sedí kolem stolu ve čtyřech až pěti. Každý žák dostane jednu kartu a snaží se během šedesáti vteřin odpovědět na 4 otázky, které jsou na kartě. Své odpovědi zaznamenává do odpovědního formuláře, který je také součástí metodického materiálu. Po šedesáti vteřinách žáci posílají kartu po směru hodinových ručiček a opět odpovídají. Takto se postupně protočí všechny karty u stolu. Těch je přesně tolik, kolik tam sedí žáků. Následně dochází ke společné kontrole odpovědí z každé karty. Žáci čtou otázky i odpovědi nahlas a každý si zaznamenává počet správných odpovědí. Přesný postup je popsán na straně 43. V případě potřeby můžete hrát více kol. To záleží jen na vás.

Typy úkolů na kartách
Každá karta obsahuje typově stejné úkoly. První je vždy tvrzení, u ktrého žáci rozhodující o jeho pravdivosti. Druhý úkol vyžaduje volbu mezi třemi nabízenými možnostmi jako odpověďmi na otázku. Jen jedna je správná. Třetím úkolem je otázka, na kterou musí žáci konkrétně odpovědět. Čtvrtým úkolem je také otázka. Jde však často o zajímavost. Po žácích je požadován tip. V úkolech jedna až tři je uznána jen správná odpověď. U čísla čtyři se vyhodnocuje, kdo byl svým tipem nejblíže správné odpovědi.


Přehled témat na kartách
Témata zpracovaná na kartách jsem vybíral podle Standardů finanční gramotnosti pro základní školy. Dle svých zkušeností mám za to, že jsou takto použitelné i na středních školách. Lze je používat i jiným způsobem, než je popsáno v metodice. Fantazii se meze nekladou. Mně se osvědčilo vytištěné je zalaminovat pro uchování jejich použitelnosti po delší dobu. Jako alternativu můžete nechat žáky zpracovat další karty na témata, která zajímají je nebo na témata, která jim dáte podle vaší potřeby.
V metodickém materiálu jsou následující karty: Euro I, Euro II, Naše měna, Peníze, Ochranné prvky bankovek, Americký dolar, Platební karty, Kreditní karta, Rozpočet domácnosti, Česká národní banka, Exekuce, Mzda, Nakupování mimo kamenné prodejny, Reklamace I, Reklamace II, Převod telefonního čísla, Práva při zájezdu, Zpožděný let, Číslo bankovního účtu, Pojištění majetku, Pojištění osob, Úvěrové produkty I, Úvěrové produkty II, Spořicí produkty, Inflace, Investice I, Investice II, Směnárna, Internetové podvody a Bitcoin.



