moneta logo
logo aisis

České mince – pohybová aktivita

Cíl: Žáci se zábavnou formou podrobně seznámí s českými mincemi.

Časová náročnost: 45 minut

Typ činnosti: diskuzní aktivity, pohyb

Pomůcky: kelímky a mince (1 Kč, 2 Kč, 5 Kč, 10 Kč, 20 Kč, 50 Kč) + lupa – sada pro každou skupinu, něco na označení stanovišť + nějaká podložka, kde by mohli žáci házet mincí

Postup: 

Na začátku s dětmi diskutujeme o českých mincích. – Kolik jich máme? Jaké hodnoty? Co je to rub a líc? Čemu říkáme pana a orel? Řekneme jim, že v následující hře se budou trochu hýbat a mince v ní budou hrát velmi důležitou roli. Mince máme s sebou, každou hodnotu ve více kusech, aby byla do čtveřic. Společně se podíváme, co je na nich vyobrazeno – ideální je mít do každé skupiny i lupu, aby se každá skupina mohla podívat podrobně, co na minci je. Společně si povídáme o tom, co na mincích děti našly.

V těch samých čtveřicích budou děti hrát následující hru. Nejprve je však potřeba mít připravenou dráhu nejlépe rovinku nebo okruh. Na ní bude 6 stanovišť včetně startu a cíle v rozestupech po 15 až 20 metrech. Na každém stanovišti bude mince (start – 1 Kč, 2. stanoviště 2 Kč, …, cíl – 50 Kč) a například kelímek. Úkolem skupiny je zahrkat mincí v kelímku stejně jako se to dělá, když hrají hru kostky, a podívat, se co jim padlo. Rub znamená postup na další stanoviště. Líc znamená návrat na předchozí stanoviště. Na start můžeme vyslat i více skupin najednou. Popřípadě mít dvě nebo tři dráhy a na každou klidně vypustit třeba 2 skupiny. Žáci nesmí přeskočit žádné stanoviště a v házení mincí se musí pravidelně střídat. Hra pro skupinu končí v momentu, když jim na cílovém stanovišti, padne rub padesátikoruny a následně doběhnou zpátky na start. Skupinám můžeme měřit čas. Některé skupiny budou možná na trati poměrně dlouho. Snažíme se je povzbudit, aby hru nevzdávaly.

Nakonec se všech skupin zeptáme, jestli dodržely všechna pravidla a jestli mohly výsledek hry nějak ovlivnit (faktor štěstí). Popřípadě si s nimi povídáme o jejich dalších pocitech ze hry.

Předchozí článekJak vznikly peníze
Další článekOchranné prvky českých bankovek
Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu...

Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ

Děti jsou akční. Navíc, díky jednoduchému přístupu k informacím, nás často překvapují otázkami, které prověřují nejen naše znalosti, ale i trpělivost a snahu si...

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit...