moneta logo
logo aisis

Úroveň finanční gramotnosti u náctiletých

V rámci celosvětového Týdne finančního vzdělávání – Global Money Week vyhlásil program Rozumíme penězům soutěž o novou deskovou hru Ztracené dědictví. Žáci a studenti na základních a středních školách se svými učiteli vyplňovali online Test finanční gramotnosti Rozumíme penězům

Test během Týdne finančního vzdělávání

V termínu od 17. do 21. března test vyplnilo a do soutěže se zapojilo 1262 žáků a studentů. Na konci bylo vylosováno celkem 30 ze zúčastněných škol, do kterých se desková hra jako výhra v soutěži dostala.

Pojďme se ale podívat na statistická data z testu za zmíněné období soutěže. Průměrný věk respondenta testu byl 16,6 roku a výsledné průměrné skóre činilo 50,2 %. Vzhledem k počtu žáků a studentů lze již hovořit o zajímavém reprezentativním vzorku a nutno konstatovat, že výsledek zaostává za očekáváními. Poloviční úspěšnosti v testu je hodnocena takto: 

V tématu osobních financí jsi prokázal, že se v některých oblastech, jako jsou hospodaření domácnosti, spoření, investice, pojištění, zodpovědné zadlužování či spotřebitelská práva, orientuješ lépe a v některých hůře. Testovaným finančním pojmům, produktům a službám v rozsahu Standardů finanční gramotnosti pro základní školy rozumíš jen z části. Přestože některé úlohy dokážeš vyřešit správně, jsi stále v počátcích své cesty k dosažení finanční gramotnosti.

Na to, jaká konkrétní témata dělala žákům základních a středních škol největší potíže, a na co by se měli učitelé ve školách při výuce zaměřit, se podíváme dále v článku. Jak vidí úroveň finanční gramotnosti Česká školní inspekce se můžete dočíst v její Tematické zprávě.

Z čeho test vychází

Otázky v testu vychází ze Standardu finanční gramotnosti pro základní školy, který stanovuje cílovou úroveň finanční gramotnosti na konci základní školy. Test obsahuje 16 otázek, u kterých je zapotřebí vybrat z nabídky právě jednu správnou odpověď. Test je náhodně generován počítačem, který vybírá z celkového počtu 40 otázek z oblastí finanční odpovědnost, finanční znalosti a finančně právní povědomí.

Na co se soustředit u náctiletých při finanční gramotnosti

Odpovědi v testu odkryly slabá místa ve finanční gramotnosti náctiletých, na která by se měli učitelé více zaměřit při své výuce. Z odpovědí v testu vyplývají následující skutečnosti:

21 % dotázaných si myslí, že nemůže smlouvat o úrokové sazbě při sjednávání úvěru.

24 % nezná právo na odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru po jejím podpisu do 14 dnů.

47 % nezná základní rozdíl mezi kreditní a debetní platební kartou.

49 % neví k čemu je na platební kartě CVV/CVC kód.

56 % dotázaných nezná délku lhůty při uplatnění práva na odstoupení od smlouvy při nákupu na internetu.

58 % dotázaných neví, k čemu slouží u úvěru RPSN.

61 % nechápe princip složeného úročení v souvislosti se spořením a investováním.

66 % nerozumí, co v praxi znamená inflace.

66 % dotázaných neví, že když si zvýší měsíční splátku úvěru, tak celkově zaplatí na úrocích za dobu úvěru méně peněz.

67 % neví, že pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je ze zákona povinným pojištěním.

69 % neví, kolik peněz by dostalo při krachu banky.

74 % si myslí, že lze s jistotou určit výkonnost investice do budoucna na základě historických dat.

Výhra v soutěži a jak ji dále získat

O deskové hře Ztracené dědictví, která byla hlavní výhrou v soutěži, jsme psali zde. Jde o hru jednoduše použitelnou při práci ve školách se třídou. Jejím cílem je především podpořit u dětí zájem o témata osobních financí a dát učitelům ale i rodičům nástroj, kterým mohou děti zaujmout. 

Chcete-li hru získat, můžete se přihlásit na workshop Hrajeme si s financemi určený učitelům základních škol a nižších ročníků středních škol. V rámci jeho programu se mimo jiné učitelé hru sami naučí hrát, aby ji pak mohli lépe implementovat do své výuky. Workshop se uskuteční 29. května 2025 a každý účastník si z něj odnese 5 kusů deskové hry.

Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Jak zajistit děti na důchod

Způsobů, jak mohou rodiče pomoci vlastním dětem tak zvaně „do začátku“ je spousta. Průzkum agentury Perfect Crowd pro Asociaci pro kapitálový trh ukázal, že...

Dětský bankovní účet – proč je dobré ho využívat 

Dětský účet je na našem trhu již bankami standardně nabízený finanční produkt. Podrobně se podíváme na to, proč by ho měli rodiče svým dětem...

DIP už má přes 170 000 Čechů. Ale co to vlastně je?

Dlouhodobý investiční produkt (DIP) je stále ještě nový státem podporovaný nástroj pro spoření na stáří, který byl v České republice zaveden od 1. ledna...