moneta logo
logo aisis

Zodpovědně s penězi

Zodpovědně s penězi

Anotace vzdělávacího programu:

Obsah semináře má rovinu odbornou a metodickou:
Odborná část zahrnuje poznatky z oblasti finanční gramotnosti, především znalost tvorby rozpočtu, a jeho používání
v souvislosti s nabídkou základních finančních produktů a služeb, problematiku zadlužování, spoření, zacházení s penězi a
tvorbu osobního finančního plánu.
Metodická část nabízí účastníkům podrobné seznámení s metodickou příručkou projektu, se studijním materiálem pro žáky,
s používanými metodami. Pozornost je věnována i obsahovým přesahům finančního vzdělávání do různých vzdělávacích
oblastí.
a) Finanční gramotnost
mapování pojmu, hledání souvislostí, motivace
Pojmy a klíčové kompetence související s FG
Standardy finanční gramotnosti, strategie Vlády ČR a MŠMT
Proč realizovat finanční vzdělávání žáků prostřednictvím projektu Zodpovědně s penězi
b) Hospodaření domácnosti
objasnění pojmu v souvislosti s hospodařením
Fiktivní domácnost jako modelová skupina pro práci na projektu
Druhy potřeb (hmotné, nehmotné; kulturní, biologické, společenské…)
Rozpočet domácnosti – sestavení modelového rozpočtu, práce s rozpočtem
Typy hospodaření s rozpočtem (deficitní, vyrovnaný, přebytkový)
c) Peníze
Orientace v systému peněz, jejich oběhu a ochrany
Nakládání s penězi – způsob placení; tvorba ceny; hodnota peněz; inflace a její dopady
Výhody bezhotovostní platby
Podoba peněz – mince a bankovky, vývoj a historie peněz; cizí měna, valuty, měnový kurz
Centrální banka – ČNB a její role; ochranné prvky bankovek;
d) Finanční produkty
Základní finanční produkt – běžný účet a služby s ním spojené
Finanční produkty určené ke spoření a zhodnocování peněz (spořicí účet, stavební a penzijní spoření, termínované
vklady, investiční fondy)
Finanční produkty úvěrové (hypotéka, spotřebitelský úvěr, splátkový prodej, leasing)
Vzdělávací cíl:

– motivovat pedagogy k systematickému finančnímu vzdělávání svých žáků i sebe samotných
– seznámit s pojetím celého projektu, jehož základem je dlouhodobá práce modelových skupin (domácností)
s nastaveným rozpočtem
– poskytnout kompletní výukový materiál
Účastníci semináře získají (zdokonalí) v průběhu semináře svou dovednost:
– definovat pojem finanční gramotnost, vysvětlit širší souvislosti
– sestavit položky rozpočtu, roztřídit je podle zadání
– používat kalkulátory pro výpočet mzdy, daní, úroků,…
– zodpovědně se rozhodovat při výběru finančních produktů a služeb
– vysvětlit podstatu půjčování peněz, spočítat skutečnou cenu půjčky (úrok)
– vysvětlí vývoj a historii peněz, jejich formu
– objasní význam a podstatu osobního finančního plánu
metodicky správně používat učebnici Zodpovědně s penězi
Účastníci semináře obdrží osvědčení o jeho absolvování.
Cílová skupina

Kurz je určen ředitelům škol a školských zařízení, učitelům 2. stupně ZŠ, učitelům gymnázií.

Rozsah: dva navazující 4 – hodinové semináře

Seminář pořádá náš regionální partner KVIC , informace o semináři a přihlášení na seminář najdete na http://www.kvic.cz/

 

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Nejčastější problémy s placením u obchodníků

Může obchodník odmítnout platbu kartou nebo naopak nepřijmout hotovost? Co kdyby si dokonce při přijetí platby kartou naúčtoval za službu či zboží víc, než...

Vychází desková hra Ztracené dědictví podporující finanční gramotnost

Rozumíme penězům přichází s deskovou hrou Ztracené dědictví. Má u dětí podpořit zájem o témata osobních financí. Učitelé ji mohou používat při výuce finanční gramotnosti...

Změny investičních návyků Čechů

Investiční chování Čechů se postupně proměňuje. Podle aktuálního průzkumu AKAT ČR realizovaného ve spolupráci s Perfect Crowd se ukazuje, že Češi stále častěji vnímají...