moneta logo
logo aisis

Hra Finanční pojmy – asociace, indicie

Snaha učitelů připravit pro své studenty zábavnější výuku vede k myšlence zařazování nejrůznějších druhů her. I v oblasti finanční gramotnosti tomu tak je. Dokonce právě na finance se dá napasovat spousta osvědčených herních formátů. Jeden z nich si představíme v dnešním článku.

Cílem aktivity je zopakovat s dětmi nejrůznější pojmy z finanční oblasti, které jsou běžně používány ve spojení s penězi, bankovními a pojišťovacími službami. Jde o pojmy, které potřebuje znát každý finančně gramotný člověk pro základní orientaci ve svém každodenním životě při správě svých financí.

Metodický materiál najdete v publikaci Inspirace pro výuku finanční gramotnosti 2024 na straně 35 a jeho součástí je podrobný popis metodického postupu včetně všech kopírovatelných materiálů

Kromě nich potřebujete k realizaci aktivity ještě hrací kostku do každé skupiny a malé prázdné papírky dvou velikostí, jak je v metodice blíže upřesněno. Příprava tedy není náročná. Realizace hry zabere jednu vyučovací hodinu a mohou ji hrát děti od páté třídy, kteří již nějakou výukou finanční gramotnosti prošly až po dospělé. Hra je určena pro skupiny o čtyřech až pěti hráčích. Každý hráč v ní hraje sám za sebe.

Úkolem každého hráče je pomocí indicií napovědět svůj vylosovaný finanční pojem a zároveň hádat ty, které mají ostatní hráči ve skupině. Materiál obsahuje dvě sady pojmů. První jsou jednoduché a jsou určeny pro děti mladšího školního věku. Najdete zde například slova jako daň, účet, hotovost, splátka nebo mzda. Celkem jich je dvacet sedm. 

Druhou sadu je možné využít u dětí starších, dokonce i u středoškoláků. Zde se setkáte s pojmy jako jsou TER, dividenda nebo ETF. Druhá sada obsahuje třicet devět pojmů. Pojmy jsou napsány na lístečcích. Ty z druhé sady obsahují také vysvětlení pojmu, které je skryté a lze jej využít pouze v případě potřeby. Rejstřík pojmů může učitel dále rozšiřovat dle své potřeby.

Osobně mám zkušenosti s hraním hry u dvanáctiletých a patnáctiletých žáků. Obě věkové kategorie hrály hru s nadšením a chtěli, abych ji do výuky zařazoval opakovaně. Hru využívám i při seminářích, kde si ji zkoušejí učitelé sami na sobě a z jejich reakcí vím, že se sami při ní dobře baví. Aktivita bude mít větší dopad na děti v případě, kdy si učitel pohlídá, že žáci při potížích využívají skrytých popisů vysvětlujících daný pojem. Využívání popisků je třeba žákům opakovaně zdůrazňovat. Žáci by měly vědět, že cílem hry je zopakovat a naučit se pojmy z finanční oblasti a hra je k tomu prostředkem.

Metodický materiál, ve kterém je celá aktivita popsána, je součástí elektronické publikace vydané v rámci projektu Letní škola Rozumíme penězům. O publikaci Inspirace pro výuku finanční gramotnosti 2024 jsme psali zde a také pod tímto odkazem si ji můžete stáhnout. Byla vydána díky finančnímu daru nadace MONETA Clementia.

Uvidíte, že budete sledovat své žáky plné zaujetí a ani vás nebudou potřebovat. Jaký na ně měla hra dopad si můžete následně ověřit při další hře, o které si napíšeme příště.

Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Důchodová reforma zabrala, ale…

Národní rozpočtová rada (NRR) vydala svou každoroční zprávu o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí. Mohlo by se zdát, že jde o další z mnoha dokumentů...

Budeme mít „Chytřejší daně“?

Studie „Chytřejší daně“ od výzkumníků z PAQ Research navrhuje úpravu daní tak, aby méně brzdily práci a podnikání, byly spravedlivější a srozumitelnější. Nejedná se o...

Vývoj mezd ve 2. čtvrtletí 2025

I ve druhém čtvrtletí roku 2025 pokračoval růst mezd nad úrovní inflace a docházelo tak k jejich reálnému růstu. Průměrná mzda v tomto období rostla nominálně...