moneta logo
logo aisis

Úrokové sazby České národní banky

V hlavních zprávách bývá často jedním z hlavních témat posledních měsíců zvyšování úrokových sazeb Českou národní bankou. Co to ale znamená pro běžného spotřebitele? Díky růstu sazeb ČNB se zvyšují i úrokové sazby úvěrů pro lidi a firmy a ty se pak stávají pro ně méně dostupnými. ČNB pracuje se 3 různými úrokovými sazbami.

  • Dvoutýdenní reposazba

Dvoutýdenní reposazba slouží ČNB jako nástroj v boji s inflací. Inflace bývá často vyšší, když je v oběhu hodně peněz. To je zapříčiněno i tím, že banky poskytují levné úvěry. A jak to spolu souvisí? V současné době je dvoutýdenní reposazba stanovena rozhodnutím ČNB na 5,75 %. Banky tak od ČNB nakupují cenné papíry se splatností dva týdny a po jejich uplynutí získávají tyto peníze včetně odměny v podobě úroku ve výši dvoutýdenní reposazby zpět. Tím ČNB snižuje množství peněz v oběhu a tím i inflaci.

  • Diskontní sazba

Diskontní sazba slouží k úročení vkladů bank. Ty si za tento úrok ukládají peníze u ČNB. Momentální výše diskontní sazby je 4,75 %.

  • Lombardní sazba

Lombardní sazba naopak určuje, za jaký úrok si banky mohou od ČNB peníze půjčovat. Její výše je v současnosti stanovena na 6,75 %.

Podrobnější informace se můžete dozvědět na stránkách ČNB v sekci Nástroje měnové politiky.

Zdroj: www.cnb.cz

Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Jak zajistit děti na důchod

Způsobů, jak mohou rodiče pomoci vlastním dětem tak zvaně „do začátku“ je spousta. Průzkum agentury Perfect Crowd pro Asociaci pro kapitálový trh ukázal, že...

Dětský bankovní účet – proč je dobré ho využívat 

Dětský účet je na našem trhu již bankami standardně nabízený finanční produkt. Podrobně se podíváme na to, proč by ho měli rodiče svým dětem...

DIP už má přes 170 000 Čechů. Ale co to vlastně je?

Dlouhodobý investiční produkt (DIP) je stále ještě nový státem podporovaný nástroj pro spoření na stáří, který byl v České republice zaveden od 1. ledna...